|
|
|
|
|
Radio ned 15 % så langt i år
Men, tilbakegangen er større for det totale reklamemarkedet.
Mer om Økonomi/Marked
FOTO: Mediebyråforeningen
|
|
RADIONYTT.NO - 13.05.20 - Kyrre Dahl
|
Ikke uventet ble det full kollaps for medieannonseringen i april. Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 17,8 prosent i årets fire første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser mediebarometeret utarbeidet av Mediebyråforeningen.
Etter årets tre første måneder viste reklameomsetningen en nedgang på minus 7,9 prosent. - Vi går ikke ut med enkelt-tall for isolerte måneder. Men det er lett å lese at april har vært svært negativ. Jeg kan ikke huske å ha sett en større nedgang på Mediebarometeret på en måned, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Alle kanaler går tilbake, men radioreklame klarer seg faktisk relativt sett bedre enn de fleste, med en tilbakegang på rundt 15 % for årets fire første måneder samlet, sammenlignet med samme periode i fjor. Etter 1. kvartal var radio på samme nivå som året før.
Det ble omsatt radioreklame via mediebyråene for 102,997 millioner kroner i perioden januar til april, mot 120,444 millioner i den samme perioden i 2019.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,72 milliarder NOK i årets fire første måneder, mot 3,31 milliarder NOK i samme periode i fjor.
- Det er som forventet og i tråd med det vi sa i forbindelse med marstallene, som i begrenset grad var preget av Covid-19. At alle kanaler går tilbake, viser bare at vi nå ser at majoriteten av annonsørene har satt på bremsen, sier Merete Mandt Larsen.
Si din mening på: Facebook - Radionytt
Se også: Gode nyheter for radioreklame
|
|
|
|
|
SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|