FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Nettradio
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk




JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  ØKONOMI:
Gode nyheter for radioreklame
Omsetningen av reklame gikk generellt ned i første kvartal, men radio gikk faktisk litt opp

Mer om Økonomi

Mediebarometer mars 2020 FOTO: Mediebyråforeningen

RADIONYTT.NO -17.04.20 - Kyrre Dahl


Radiokanalene kan være fornøyd med de tre første månedene i år. Omsetningen av radioreklame via mediebyråene gikk faktisk opp i et marked hvor annonseringen i alle mediekanaler samlet faller markant.

Det ble omsatt radioreklame for 83,8 millioner kroner i første kvartal i år. Det er såvidt høyere enn i samme periode i fjor, da det ble solgt radioreklame for 83,2 millioner kroner. Det viser Mediebarometeret som Mediebyråforeningen utarbeider.

Kanskje ingen grunn til å juble i seg selv, men når man ser på tilstanden for resten av bransjen så kan radioaktørene puste lettet ut. Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 7,9 prosent fra årets første kvartal i 2019 til tilsvarende kvartal i 2020.

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,18 milliarder NOK i årets første kvartal mot 2,37 milliarder NOK i samme periode i fjor.


Mediebarometer mars 2020 FOTO: Mediebyråforeningen

-På grunn av avbestillingsregler med mer, ser vi av tallene for første kvartal ikke er preget av koronasituasjonen, i alle fall svært lite preget. Når tallene for april måned skal inkluderes, så vil vi nok se det i langt større grad, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.

Internett som reklamekanal totalt går tilbake første kvartal med 3,2 prosent, og har nå en markedsandel på 36,8 prosent. Det er video som nok en gang er vekst-vinneren innen internett som kanal, med en vekst på 11,6 prosent. Sosiale medier vokser med 2,5 prosent.

-Internett var for første gang større enn tradisjonell TV i Mediebarometeret i 2019. Internett passerte TV fordi TV ble redusert langt mer enn internett i 2019. Nå ser vi at TV igjen er den kanalen med størst markedsandel med sine 37,9 prosent. Det blir spennende å se utviklingen etter at vi har gjennomført april, sier Merete Mandt Larsen.

For tradisjonell TV faller med 8,4 prosent i årets første kvartal, men isolerer vi mars, ser vi en liten fremgang på tv på 0,1 %, som er hyggelig å se, sier Merete Mandt Larsen

-De fleste kanaler med redaksjoner har hatt en økning av seere/lyttere/lesere vi ikke har sett på svært lenge, så det kan jo bidra til at annonsører ser en mulighet til å nå flere til en rimeligere penge, sier Mediebyråforeningens leder.

Dagspresse faller med hele 27 prosent første kvartal, sammenlignet med første kvartal i fjor. Ukepresse/magasiner faller med 11,6 prosent.

Utendørs og kino var vinnere i fjorårets Mediebarometeret, med oppgang fra 2018 til 2019. Nå sliter de mer enn på lang tid. Mens kino faller med 24,2 prosent, så faller utendørs med 14,3 prosent i årets første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Norske kinoer ble for øvrig stengte i medio mars, basert på koronasituasjonen.

LES OGSÅ: Radio har gjort det relativt bra så langt i år

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

  ANNONSER:
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  DIVERSE:
En programleder i sommer eller i helgene?
Nytt tilbud til lokalradio eller andre som vil ha en rimelig og enkel løsning for å flere stemmer på lufta.
Les mer...
  P4-GRUPPEN:
Marte Bratberg er et B-menneske
Programleder i Morgenshowet på NRJ kommer med avsløringer i et ferskt intervju.
Les mer...
  UTENRIKS:
Bauer varsler dramatiske kutt i Sverige
Flere blir permittert og Bauer vil kutte sendinger på mindre steder.
Les mer...
  LYTTERTALL - RIKS:
Lyttingen ned 4 prosent det siste året
Det er færre som hører på radio sammenlignet med i fjor.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
Will this be a good summer for radio?
Listening in Norway is back to normal and the radio industry has high hopes for the summer.
Read more....
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og andre landet
Les mer...
























 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
  SPILLELISTER:
HVA SPILLES NÅ?
Her kan se hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  DIVERSE:
Programleder for sommer eller helg?
Nytt tilbud til lokalradio eller andre radiostasjoner.
Les mer...
  BRANSJEANNONSER:
  RADIODAGER NORGE:
Prix Radio 2019
Her er listen over alle vinnerne av årets radiopriser
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  ANNONSER:
  DIVERSE:
Tilbyr flere stemmer
Hanne Fleischer nyeste stemme i programavdelingen til Radionyhetene.
Les mer...
  NETTRADIO:
Noe å lytte på?
På LYTTE.NO finner du P1 og alle de andre kanalene til NRK
Les mer...
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO
  NYTTIGE LINKER:
Sindre Møllerhaug:
Sindre er fast kommentator og lager egne filmer. Sjekk hjemmesiden hans