Kommentar:
TILBAKE TIL.....KOMMENTARER    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Det måtte bare skje!

Nå skjer det mange har ventet på. De siste ukene har vi sett en trend som tyder på at radiomarkedet i Norge er i ferd med å forandre seg.

Kommentar skrevet av Kyrre Dahl

KOMMENTAR - 04.03.07 - REDAKSJONEN
Kanal 24 øker sine markedsandeler, mens P4 taper markedsandeler. Det er hovedtrenden i de siste ukers lyttertall. Det er selvsagt mulig at det er et blaff, men samtidig er trenden tydelig og den kommer som ventet. P4 har i lang tid hatt nærmest kunstig høye markedsandeler, og etter flere år på lufta skulle det bare mangle at Kanal 24 har ristet av seg de verste barnesykdommene.

Det er likevel fortsatt langt igjen. Avstanden mellom P4 og Kanal 24 ( og de andre kommersielle kanalene ) er fortsatt så stor at Lisberg og co neppe sover dårlig om natta, ennå. Uansett hvor mye bedre Kanal 24 har blitt, klarer de neppe å bli større enn P4 i 2007, men det at de nærmer seg hverandre skaper alene en helt annen dynamikk i radiobransjen. Det vanlige har vært at Kanal 24 har vært bare en sjettedel av P4, men sist uke var dette endret til en fjerdedel. Som sagt ingen grunn til å bestille gravøl for P4, men det er ikke så mye som skal til før Kanal 24 er halvparten av P4, og kan virkelig begynne å kjempe om reklamekroner og lyttere. Og om ikke det er nok, ser det ut som Storbyradioen også er på vei oppover. Dette kan føre til en radiokrig på et helt annet nivå enn det vi har sett til nå.

Det er nok mer enn en forklaring på hvorfor dette skjer akkurat nå. For meg kan det se ut som Kanal 24 har truffet med sitt morgenshow, og har i det minste fått de lytterne de har til å høre på lenger. Fornøyde lyttere er trofaste lyttere og det er derfor ingen grunn til å tro at Kanal 24 går nedover igjen på lyttertallene. Når det gjelder P4, så er min mening at de har blitt kjedelige og lager fortsatt "åttitalls-radio", og selv om dette så langt har vært riktig og svært godt utført av P4, er det en livets realiteter at lytterne etterhvert går lei av et hvilket som helst produkt. At P4 går nedover er derfor en lenge ventet utvikling, uten at det betyr at P4 i seg selv har blitt dårligere.

Radio vil naturlig nok også følge trender i resten av media og samfunnet generellt. På TV blir det stadig flere kanaler som spesialiserer seg på en bestemt nisje, men i norsk radio har dette så langt vært helt fraværende. Det er defor også interessant at nisjekanalene P2 og P3 gjør det bra, mens allmennkanalen p4 går tilbake.

Dette er også en trend som man har forutsett en god stund, og utbyggingen av digitalradio er et svar på dette. Det er kanskje nå vi får svaret på om DAB er fremtiden eller ikke? Det skal også bli interessant å se hva P4 gjør for å forsvare sine markedsandeler. Det er utrolig vanskelig å forandre et så godt innarbeidet produkt, men er det noen som kan klare det, så må det være P4.

Kom gjerne med din kommentar til dette, skriv din mening i Forumet



 Se også:

25 år med radiobølger
06.02.07

 Arkivet:

Kommentar-arkiv
Les tidligere kommentarer

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no


 TVNytt.no: