Kommentar:
TILBAKE TIL.....KOMMENTARER    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Mysteriet med de forsvunne P4-lytterne

En annerledes påskekrim med en overraskende avslutning. Hvorfor går P1 opp, mens de kommersielle kanalene, med P4 i spissen, taper lyttere? Redaktøren kommenterer


KOMMENTAR - 11.04.06 - KYRRE DAHL
NRK P1 gjør det svært bra for tiden på lyttertallene, mens de kommersielle kanalene sliter i motbakke. Paradoksalt nok rapporterer samtidig de kommersielle rikskanalene begge om gode økonomiske resultater. Betyr det at toppen er nådd for kommersiell radio, eller ser vi her begynnelsen på en ny epoke?

Det er ikke helt enkelt å få øye på årsaken til at P1 gjør det så bra nå. For få år siden så det ut som P1`s lyttere ble eldre og eldre og dermed gikk mot en naturlig tilbakegang Dette har tydeligvis snudd. Ledelsen i P1 har gjort en god del med produktet de siste årene, forklarte Tommy Hansen under Radiodager i København. Det kan være at det er disse forbedringene vi nå ser resultatet av. Men, ser man på lyttertallene kan det se ut som det først og fremst er P4 som taper lyttere til P1. P4 har også gjort mye med sitt produkt de siste årene, men samtidig har P4 holdt seg svært nærme sin tradisjonelle måte å lage radio på. Kanskje er lytterne bare lei av P4? Er de lei av radioreklame?

Eller er det mer kompliserte årsaker til at man nå ser en forandring i nordmenns lyttervaner? De som har fulgt med på radionytt.no`s artikler fra Radiodays har fått en pekepinn om hva som er i gjære. Konkurransen om folks oppmerksomhet hardner til på alle fronter.

En av de viktigste utviklingene er at nå kan de aller fleste høre akkurat den musikken de vil når de vil og hvor de vil. Dette gjelder langt fler enn bare tenåringene. Det betyr for det første at radiostasjoner uten en gjennomtenkt musikkfilosofi kan gå og legge seg. Dernest forteller det oss at det verbale innholdet blir stadig viktigere. I fremtiden vil det være personligheten og nyhetene som får folk til å slå på en radiokanal. Nonstop musikk er ikke nok. Dette kan kanskje forklare nedgangen for en del lokalradioer? Hvorfor skal noen høre på en radio som av og til spiller bra musikk og som noen ganger er interessant å høre på? Gi meg det jeg vil ha NÅ! er stikkord for de stadig mer kresne lytterne.

Det som er helt sikkert er at denne utviklingen har lite med digitalradio å gjøre. Endringene i lyttervaner dukker opp før både DAB og nettradio, de to digitale teknologiene som er noe å snakke om, har rukket å få noe effekt på lyttingen hos folk flest. DAB-tilhengerne vil sikkert bruke det som et argument for å fremskynde prosessen, men da må jeg få minne om at det i dag stortsett er nøyaktig de samme kanalene på FM-båndet som på DAB. Jeg tror ikke det er lydkvaliteten på Fm som gjør at flere hører på P1. Nettradiotallene viser forøvrig at P4 er større enn P1 på nettet, så det er ikke her tilbakegangen er kommet.

Kanskje ligger forklaringen på lytterforandringene et helt annet sted. Verden er i forandring. Papiravisene taper lesere raskt. Internett er nå i alle hjem. Plateforretningene er i ferd med å forsvinne. Alt dette har skjedd i løpet av de siste få årene. I samme periode har det skjedd enormt mye med radio...eh vel....har det egentlig det? Jeg startet med å si at både P1 og P4 har gjort mye med produktet, men egentlig er både P1 og P4 gamle stasjoner fra begynnelsen av nitti-tallet. Kanal 24 vil gjerne, men har vel ikke blitt noen nyskapning, og på lokalradiofronten bruker man stortsett de samme grepene som man har gjort de siste 15 årene.

De fleste kommersielle radiostasjoner i Norge er mest glad i de mellom 20 og 40 år, fordi det er målgruppen annonsørene vil treffe. Det var også de lytterne som kastet seg over de "nye" kanalene som lokalradio og P4 når de kom for 13 - 20 år siden. Enkel hoderegning forteller oss at i løpet av 20 år er hele denne gruppen lyttere skiftet ut. De er nå for "gamle" for de kommersielle kanalene, og hvor finner de sin havn? Jo, P1 selvfølgelig!. P1 er ifølge denne teorien den eneste kanalen som vinner på å ikke forandre konseptet. Mens, de som nå er i begynnelsen av 20-årene, ja, det er en helt ny generasjon av radiolyttere, med en helt annen livsstil. Og, helt andre lyttervaner. De synes kanskje ikke kommers radio ala 1990 er spesiellt spennende?

Kom gjerne med din kommentar til dette, skriv din mening i Forumet





 Se også:

Nå må Kanal 24 snart gjøre noe!
20.02.06

 Arkivet:

Kommentar-arkiv
Les tidligere kommentarer

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no