Nyheter - Utenriks:
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Capital slår tilbake med færre reklamer

Hvordan det kan lønne seg å spille færre reklamer, og vil dette gi Capital førsteplassen tilbake?


BILDE: Nik Goodman fra Capital Radio blir intervjuet under Radiodays. FOTO: Radiodays.dk

RADIONYTT.NO - 23.03.06 - KYRRE DAHL
Etter nesten 30 år som den største kommersielle radioen i London, ble Capital Fm i fjor forbigått av Heart Fm. Men nå vil Capital tilbake på toppen. En av forandringene er navneskifte, den andre er betydelig færre reklamer. Programsjef Nik Goodman forklarte tankegangen slik under Radiodays sist helg:

Først av alt heter ikke stasjonen Capital Fm lenger, den heter Capital Radio. Capital Radio er det opprinnelige navnet, og det er det stasjonen fortsatt er kjent for, selv om de for mange år siden skiftet navn til 95,8 Capital Fm. Og da blir det som lytterne vil.

En enda viktigere forandring hos Capital er færre reklamer. De går nå aktivt ut og lover lytteren max 2 reklamer om gangen. Samtidig blir det ikke noen dramatisk økning i antall reklamebolker. Ifølge Goodman går man nå ned fra cirka 9 minutter reklame pr. time til cirka 4 minutter pr. time, altså en halvering. Dessuten blir det ikke sendt egenpromoer i forbindelse med reklamen, slik det er vanlig å gjøre på mange kanaler. Årsaken til det er at lytteren oppfatter egenpromo som reklame, og derfor vil de oppfatte det som 3 reklamer i en bolk, og dermed føle seg snytt, forklarer Goodman. Egenpromoene på Capital Radio blir nå i all hovedsak sendt som voiceovers oppå introen til låter etc..

Hvordan i all verden kan det lønne seg å halvere antallet reklamer? På kort sikt så gjør det selvfølgelig ikke det, men i London får man betalt pr. lytter man har pr. reklame, og derfor får man mer betalt dersom man flere lyttere. Tanken er at færre irriterende reklameavbrudd skal skaffe Capital større markedsandel og dermed veie opp for reduksjonen i antall reklamespots. I tillegg godtar annonsøren å betale en "premium", d.v.s at hver lytter koster noe mer på Capital fordi reklamen kommer bedre fram når det bare er to i hver bolk. Reklamebyråene synes færre reklamer er en god idè og er villige til å betale noe ekstra for denne løsningen, forteller Goodman. Han forteller også at reklamebransjen gir Capital honnør for å komme opp med nye løsninger.

Så er spørsmålet: Vil dette gi Capital førsteplassen tilbake i London? Nik Goodmans svar var utrolig nok NEI! Færre reklamer alene er neppe nok til gi en dramatisk boost på lyttertallene. Men, færre reklamer er bare en av flere tiltak ledelsen i Capial setter i verk for å snu skuta. Så vi får nok høre mer fra den kanten.

Denne uka setter radionytt.no fokus på trender og utfordringer i radiobransjen i Europa og resten av verden. Kilden til denne artikkelen er hentet fra Nordens største radiokonferanse, Radiodays, som gikk av stabelen i København sist helg.

I Morgen:

Hvordan hoppe etter Wirkola
Kiis Fm i Los Angeles måtte erstatte morgenshowet til verdensberømte Rick Dees. Det var ikke enkelt.

SE OGSÅ:

  • La radioen bli en del av lytternes livsstil
    Hvordan Heart Fm klarte å bli nummer en i London etter at Capital var suverent størst i nesten 30 år.

  • Annerledes radio med suksess
    Jack Fm-stasjonene gjør det motsatte av alle andre, og har dermed blitt det mest suksessfulle formatet i USA på 25 år.

  • En bransje i sterk endring
    Nordens største radiokonferanse, Radiodays, ble gjennomført i helgen.




  •  Se også:

    ENGLAND: La radioen bli en del av lytternes livsstil
    22.03.06

     Søk i Radionytt:


    powered by FreeFind

     Nyhetsbrev

    Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

    NYHETSBREV

     Tips oss:

    Har du et nyhetstips?

    Post@radionytt.no