<



 Nyheter - Innenriks:
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2005    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

17,9 millioner i pluss for P4 i tredje kvartal

3. kvartal 2005 var nok en god måned for P4, viser kvartalsrapporten.


RADIONYTT.NO -06.11.05 - KYRRE DAHL
Pressemelding: Regnskap pr tredje kvartal 2005: Fortsatt positiv resultatutvikling

P4 Radio Hele Norge konsern økte sine driftsinntekter i tredje kvartal med 1,6 mkr fra i fjor til 63,1 mkr. Konsernets driftsresultat ble 17,9 mkr mot 11,2 mkr i samme kvartal i fjor. Adm.dir. Kalle Lisberg er tilfreds med den positive resultatutviklingen; "Vi har hatt en solid salgs- og resultatvekst helt fra starten av 2004, og vi er fornøyde med at vi oppnådde sterke resultater også dette kvartalet til tross for at vi gjerne skulle sett en enda bedre utvikling i radioreklamesalget".

Hittil i år har konsernet hatt en omsetningsvekst på 25,7 mkr (ca 15%) til 203,2 mkr, mens driftsresultatet har vokst med 23,9 mkr (ca 75%) til 55,1 mkr. Radiomarkedet har vokst noe sterkere enn reklamemarkedet for øvrig, og radioreklamen utgjør nå trolig rundt regnet 5 ½% av netto reklameomsetning i Norge. "Vi ligger godt i rute for å nå vårt mål om å få radio opp i en markedsandel på 6% iløpet av 2006" sier Lisberg. "Stadig flere får øynene opp for at radio er et virkningsfullt og kostnadseffektivt medium".

P4s lyttertallsutvikling var tilfredsstillende også i tredje kvartal 2005. Den daglige oppslutningen og markedsandelen på hverdager var på samme nivå som i tredje kvartal i fjor. I den kommersielt sett mest interessante aldersgruppen fra 20 – 50 år er P4 fremdeles landets største radiokanal med en markedsandel på 32% av all radiolytting. Dette er litt høyere andel enn i tredje kvartal i fjor, og fire prosentpoeng større enn NRK P1 som er største utfordrer.

I fjerde kvartal starter radiokringkasterne implementeringen av en ny form for lyttermåling med PPM (Portable People Meter) som gir nøyaktig elektronisk registrering av all radiolyd som bærerne av slike radiometere eksponeres for. Fra annet halvår 2006 vil daglig oppdaterte lyttertall fra PPM-systemet være den offisielle valutaen som benyttes ved salg av radioreklame. "Det skal bli spennende å ta i bruk de mulighetene som disse lyttertallene gir oss", sier Lisberg, "Nå vil ikke lenger TV være alene om å kunne tilby en slik type daglig oppdatert og nøyaktig brukerregistrering".



 Se også:

Krass kritikk av Kanal 24 og P4
06.11.05

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no