Nyheter:
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2005    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Rekord i antall solgte radioapparater

I fjor ble det solgt over 1,6 millioner radioapparater her i landet. Økningen skyldes blant annet mobiltelefonen.


RADIONYTT.NO - 16.02.05 - KYRRE DAHL
Pressemelding fra NRK: Aldri har vi hatt flere radioer og vi lytter mer enn på flere tiår. I fjor økte antallet radioer i Norge med rundt 1,6 millioner. Radioen scorer stort på å være noe vi kan gjøre i tillegg til andre ting. Radiosalget slår alle rekorder og vi har ikke lyttet så mye på radio siden før-tv-tid. 200 000 flere lyttet på radio en vanlig dag i 2004 i forhold til ti år tidligere.

Hele 1,6 millioner nye radiomottagere anskaffet vi oss i Norge i 2004. 854 000 tradisjonelle radioer og minst like mange i mobiltelefoner, MP3-spillere og PC-er. - Radiosalget slår alle rekorder og det skyldes at en "radiodel" nå er innbygd i så mange lyd-, bilde- og dataprodukter, sier informasjonssjef Erik Andersen i Elektro- og elektronikkbransjen.

20 millioner radioer

Han anslår at det nå finnes rundt 20 millioner radioer i Norge eller mellom åtte og ti i hver hustand. Da har han ikke regnet med de "nye" radioene i telefoner, MP3-spillere og datamaskiner. - Alle har radio. Unge som gamle. Statistisk sett finner vi ingen som ikke har radio. Om de unge ikke har en vanlig radio, har de i dag tilgang til radio via mobilen, datamaskina eller MP3-spilleren, sier Andersen.

Og radioene blir brukt i stadig større grad. I løpet av det siste tiåret har antallet som daglig lytter på radio økt med 200 000. - Unge som gamle lytter på radio. Radioens store fortrinn er at du kan lytte til radio samtidig som du gjør andre ting. Økt tilgjengelighet, at vi har med oss radio overalt hvor vi står og går, gjør at vi lytter mer på radio. Kampen om folks tid blir stadig tøffere, men når vi kan lytte til radio samtidig som vi gjør andre ting og "alltid" har en radio i nærheten blir det bare flere radiolyttere, sier medieforsker Tor Eide ved NRK Forskningen.

Bedre radiotilbud

Nettradio, muligheter til å høre igjen radioprogrammer som har vært sendt og radiodel i nesten alt av lyd-, bilde- og dataprodukter gir nye lyttermønstre. - De som spådde radioens undergang tok grundig feil, påpeker Tor Eide. Ved siden av muligheten av å kombinere radiolyttingen med andre aktiviteter og økt tilgjengelighet, sier han også et bedre radiotilbud er skyld i radioens nye storhetstid.

- Vi har fått mange flere radiokanaler og kvaliteten blir bedre og bedre i alle ledd. Muligheten til å finne "din" radiokanal blir stadig bedre. Det finnes rene musikkanaler, rene verbalkanaler og en rekke miks-kanaler. Noen kvalitetskanaler, lette kanaler og kombinasjoner i alle varianter. Et flertall lytter stadig på radio etter det tradisjonelle kanalmønsteret, men vi ser også at flere og flere lytter på nye måter som gjennom å bruke arkivdelen i nettradio og hører mer på program enn på kanal, sier Eide.

Radioen vil blomstre videre

Det norske radiolandskapet domineres stadig vekk av en stor kanal. Hele 1,6 millioner lytter til NRK P1 en vanlig dag. - Det er ikke vanlig i andre land at vi har en så stor radiokanal som har en så stor andel av radiomarkedet alene. P1 er nok så stor fordi de tilbyr en unik miks både av lokalt, nasjonalt og internasjonalt stoff og er et bredt tilbud som er blitt stadig bedre skrudd sammen, sier Eide.

Medieforsker Tor Eide ser ingen mørke skyer på radiohimmelen. - Nei, jeg gjør ikke det. Jeg tror tilgjengeligheten til radio bare blir enda større. Radio vil inngå i alle medieavspillere og de vil vi bare ha med oss over alt hele døgnet i enda større grad i framtiden. Dermed tror jeg også stadig flere vil høre på radio. Radiotilbudet vil bli enda bredere og det vil bli mulig å høre radio på en annen måte enn før. Så radioen vil leve godt i overskuelig framtid, spår Tor Eide.
PM slutt




 SE OGSÅ:

P4 sjudoblet overskuddet i 2004
16.02.05

 SØK:


powered by FreeFind

 TIPS:

Har du et tips til oss?

Post@radionytt.no