Annonse

Musikkpanel er på vei ut

28.03.23 - Kyrre Dahl

Nye muligheter for å innhente relevant data gjør at de gode gamle musikkpanelene er på vei ut, fikk vi vite på Radiodays Europe

Rundebords-sesjon på Radiodays Europe 2023. Foto: Kyrre Dahl

Denne dagen på Radiodays Europe startet med en interessant sesjon om musikkprogrammering. Der fikk vi høre tanker om hvordan du kan formatere musikken fra tre store britiske radiostasjoner. I panelet var Lea Stonhill fra Radio X ( Global ), Chris Price fra BBC Radio 1 og Des Paul fra Greatest Hits Radio ( Bauer )

Det første inntrykket vi ble sittende med var at musikkpanelet, som har vært mye brukt tidligere, er på vei ut. BBC Radio 1 har forlatt konseptet med å få et panel av lyttere til å vurdere musikken og Radio X mente også at tiden var over for denne typen research.

Bakgrunnen er at nye dataverktøy gir mye mer detaljert informasjon om hvilke låter som fungerer bra. I våre dager kan man se hva hver enkelt lytter og dermed hva alle lyttere vil ha, og ikke bare velge musikk utfra et panel av mer eller mindre tilfeldige personer.

Det mest grunnleggende med musikkformatering for deg som er nybegynner er å vite hvem du prøver å nå. Med det menes ikke bare alder og bosted men også hvordan deres livsstil er og hvordan de hører på radio. Yngre mennesker har for eksempel helt andre lyttervaner enn eldre.

I våre dager er det viktig å ikke stivne i et format og flere i salen fortalte at de revurderte sin musikkstrategi årlig eller oftere. Her ble BBC Radio 2 nevnt, de får ofte kjeft fordi de forandrer på musikken. Men, hensikten er å tiltrekke seg yngre lyttere. Radio 2 er omtrent som NRK P1 med mange eldre lyttere og trenger påfyll fra de unge for å holde seg relevant.

Vi ble fortalt at i BBC Radio 1 er det 12-13 stykker som er involvert i utvelgelsen av musikk. Dette er både sjanger-eksperter, folk fra morgenshowet og folk som jobber med sosiale medier. De har et ukentlig musikkmøte som gjerne varer 3 timer. For BBC Radio 1 er det viktig å "breake" nye britiske artister og låter fra britiske artister.

Når det gjelder selve playlisten var de to kommersielle aktørene ganske enige. Både Greatest Hits Radio og Radio X starter timen med sikre låter, altså musikk de vet fungerer for det store flertallet av lyttere. Etter et par slike låter er det rom for å være litt mer eksperimentell, med låter som kanskje ikke er fullt så kjente.

Felles for begge de to nevnte er at de har formater med gamle låter. Radio X spiller rock fra 90-tallet og fremover, mens Greatest Hits Radio fokuserer på pop fra 70, 80 og 90-tallet. BBC Radio 1 derimot starter timen med nye låter, fordi ny musikk er det aller viktigste for kanalen. For alle tre var det dog viktig å legge inn ting som vil overraske og forhåpentligvis glede lyttere, slik at stasjonen ikke blir for forutsigbar.

Før var det vanlig å vente litt med å legge låtene på A-list, eller høy rotasjon, men stasjoner som BBC Radio 1 legger oftere og oftere nye låter rett inn på A-lista. Price fortalte at musikk er nå så tilgjengelig overalt som streaming at det er ingen som venter på at radioen skal spille en bra ny låt.

Vi fikk også vite litt om hvordan amerikansk radio tenker og der er det generelt langt færre låter i databasen og låtene går mye oftere enn i britisk radio. Et eksempel er en classic Hits-stasjon som bare har 250 låter totalt på spillelisten og de mest spilte låtene går flere ganger daglig, selv om det er snakk om eldre musikk.

Hit-stasjonen Z100 utmerket seg med å spille de mest populære sangene stort sett hver time gjennom uka, i noen tilfeller kom sangen to ganger i samme time! I britisk radio var det mer vanlig å ha en database på 1000 låter eller mer. Man kunne sagt at det kommer an på formatet, men det er vanskelig å finne mer enn 1000 gode låter å spille på radioen.

  • Mer om: Konferanser

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse