Sverige: Schibsted-avis vil lage nyhetsradio

Radionytt.no - 18.12.2025 - Kyrre Dahl

Schibsted-avisen Aftonbladet har lagt inn en søknad på riksdekkende FM-konsesjon i Sverige, for å lage en nasjonal nyhetsradio

I Sverige er alle konsesjoner, både regionale og nasjonale, lyst ut og det er særlig stor interesse for de tre nasjonale radiokanalene på FM. Mediemyndighetene i Sverige får litt jobb med å finne ut hvem som skal ha konsesjonene, for det er totalt ti søknader, ifølge radionytt.se.

Alle de nåværende aktørene har søkt om fornyet konsesjon og Bauer Media har beskjedent nok sendt inn 3 søknader, mens NRJ og Viaplay Radio (Kilohertz) søker om en konsesjon hver. De er disse tre som innehar konsesjonene i dag, og sender som Rix FM, Mix Megapol og NRJ.

En av utfordrerne er den store avisa Aftonbladet, som eies av Schibsted-konsernet. De har søkt for å starte den første kommersielle nyhetskanalen i Sverige, skriver svenske Journalisten.

Aftonbladets publisher Lotta Folcker argumenterer i artikkelen for at den nye loven om kommersiell radio åpner en mulighet for at andre medier kan få en slik konsesjon, da den i praksis blir billigere.

Innholdet på den nye kanalen blir nyheter, sport og underholdning. Folcker beskriver satsingen som den største redaksjonelle på flere år og varsler at de vil ansette flere medarbeidere for å drive radioen.

Aftonbladet er ikke helt ukjent med lyd da de blant annet produserer podkasten Aftonbladet Daily som er en av Sveriges største nyhetspodder, ifølge Dagens Media.

Men, de er altså ikke den eneste utfordreren, Mad Men Media har søkt på to av konsesjonene. Mad Men fikk nylig en nasjonal konsesjon i Finland og sender der under navnet Pop Fm, på de gamle frekvensene til Yle Puhe.

Andre som vil ha nasjonal FM-konsesjon er DB Media, som har to søknader inne. De driver i dag Guldkanalen. Radio Nova er en annen søker, som idag sender Bandit i Stockholm och Uppsala, ifølge radionytt.se. Søknadsfristen var 12. desember

Denne gangen vil ikke det bli auksjon der høystbydende får tilslaget slik det vanligvis har vært i Sverige. I stedet vil myndighetene bestemme seg ved hjelp av prinsipper som mangfold både innholds og eiermessig, i tillegg til erfaring med radio eller andre medier. Det er dermed ikke helt sikkert at dagens aktører får fortsette.

Det innføres nå en ny årlig avgift for kommersiell radio på FM, som blir på 3 % av reklameinntektene som skal fordeles mellom konsesjonærer utfra folkemengde i hvert område. Det er ventet avgjørelse om hvem som får konsesjonene i løpet av vinteren.

  • Mer om: Utenriks - alle saker

  • Følg oss på -


    Annonse