Annonse

Overskudd for Metro Sounds i 2021

11.07.22 - Kyrre Dahl

Metro Sounds går i pluss for andre år på rad til tross for mye motgang

Hilde Apneseth. Foto: Studio F2/Ingar Næss

Metro Sounds, selskapet som bl.a. eier Radio Metro og produserer flere populære podkaster, har møtt mye motgang gjennom korona-årene. Både i 2020 og 2021 var omsetningen ca. 30% lavere enn i 2019. Mange av mediehusets faste annonsører valgte å spare på annonsekronene. Ikke minst ble det et stort frafall av selskapets svenske annonsører når grensene til nabolandet ble stengt, og flere podkastoppdrag ble avlyst fordi kundene ikke kunne sitte tett sammen i studio.

Til tross for all motgangen har Metro Sounds likevel levert et driftsoverskudd både i 2020 og 2021. Årsregnskapet for 2021 viser et resultat på NOK 591.204 som er ført i balansen. I tillegg ble det foretatt en emisjon blant bedriftens eksisterende aksjonærer høsten 2021 for å styrke balansen ytterligere.

- Det har vært noen tøffe korona-år, og jeg er derfor skikkelig stolt over at vi for andre år på rad har klart å levere et driftsoverskudd til tross for all motgangen, sier adm.dir. Hilde Apneseth i en pressemelding.

Metro Sounds hadde akkurat startet overgangen fra et tradisjonelt radioselskap til et moderne digitalt underholdningsselskap, da koronakrisen traff landet med et brak.

- Til tross for kraftig nedgang i annonseinntektene og påfølgende nedbemanning, har vi likevel klart å lansere vår digitale radiobingo Diggo, den digitale underholdningsplattformen Oneplay, og vårt nye podkastbyrå Gjenklang. Det er mulig jeg tar munnen for full, men jeg tror ikke det er så mange andre medieselskaper med tilsvarende mangel på økonomiske og menneskelige ressurser som hadde klart det samme, sier Hilde.

- Selv i gode tider har store organisasjonsmessige endringer alltid en krevende bakside, og det er derfor jeg er så ekstra stolt og glad over det fantastiske teamet i Metro Sounds som er årsaken til at vi ikke bare har overlevd, men også fått flere forretningsben å stå på gjennom disse vanskelige årene. I Metro Sounds har vi et mantra som sier at «den som gir seg er en dritt», og det er noe vi virkelig har levd opp til i praksis gjennom koronakrisen.

  • Mer om: Lokalradio

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse