Annonse

Fortsatt god vekst for radioreklame

16.11.21 - Kyrre Dahl

Radioreklame har en god høst og gjør det fortsatt bedre enn andre reklamekanaler, viser tall fra Mediebyråforeningen.

Illustrasjon - Foto: Pixabay.

Radio er fortsatt blant de heteste reklamekanalene. Etter årets 10 første måneder har kategorien lyd en økning på 35,4 % sammenlignet med samme periode i fjor. Det kommer fram i Mediebarometeret, som viser omsetningen av annonser via mediebyråene.

Lyd, som nå er både radio og podcast, økte med 34,9 % fram til ni måneder. Det tilsvarende tallet etter åtte måneder var 34,5 prosent. Det betyr at lyd har økt sin vekst utover høsten, fjoråret var som kjent et generelt dårlig år for reklame. Podcast-veksten er på 128,7 prosent til drøye 25 millioner NOK.

Totalt er det omsatt reklame gjennom mediebyråene for 7,00 milliarder NOK i perioden. Etter åtte måneder i år var oppgangen på 18,8 prosent. Etter ni måneder er den litt mindre, nærmere bestemt på 17,6 prosent. I september måned isolert sett var oppgangen på 10,1 prosent, viser de ferske tallene.

Så langt i år er det omsatt radioreklame for 368,7 millioner kroner gjennom mediebyråene, mot 272,4 millioner kroner i de ti første månedene i fjor. Lydreklame gjør det bedre enn det totale reklamemarkedet, som også har en oppgang.

Etter årets 10 første måneder er reklameomsetningen via mediebyråene på samme nivå som i 2019 - det siste året uten pandemisituasjon. Totalt viser markedet en oppgang på 16,8 prosent etter 10 måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Totalmarkedet i oktober hadde en oppgang på 11,2 prosent målt mot samme måned i 2020, med kino som den store prosent-vinneren.

Etter 10 måneder i år er medieomsetningen oppe på 7,96 milliarder NOK. Tilsvarende i 2020 var på 6,82 milliarder NOK, mens normalåret 2019 hadde en omsetning på 8,01 milliarder NOK etter 10 måneder. Dette betyr at årets nivå etter 10 måneder er på høyde med 2019-nivået.

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at digitale medier styrker sin førsteplass hittil i år. Digitale medier har en oppgang på 29,3 prosent i år - og står for hele 43,5 prosent av all medieomsetning i perioden. Kinoene, som lenge har vært stengt i store deler av landet, hadde en oppgang på hele 496,9 prosent i oktober isolert sett. Totalt for året er kino fremdeles i rødt, med minus 6,8 prosent.

  • Mer om: Økonomi - Marked

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse