Det er gode nyheter for radio på de siste PPM-målingene fra Nielsen. Den daglige oppslutningen har tatt seg litt opp igjen etter at vi opplevde et kraftig fall for to uker siden. Det var da den første hele uka med unntakstilstand i Norge, som klart påvirket lyttertallene. Men, de siste to ukene har nordmenn begynt å gå tilbake til sine radiovaner.
Den daglige oppslutningen er fortsatt ikke helt det den var før, men en total radiolytting på 57,9 % er i hvert fall bedre enn den elendige uka som ga 56,4 %. Normal lytting i det siste har ligget mellom 60 og 62 % målt i daglig oppslutning, viser tallene som Nielsen Media offentliggjør.
Ser man nærmere på tallene er det imidlertid flere lyspunkter, blant annet ser det ut som økningen er større for de kommersielle kanalene enn for NRK og det var da også de som tapte flest lyttere i begynnelsen av unntaks-tilstanden.
Men, ser man på antall lytteminutter er det virkelig noe å glede seg over. Det er riktignok noe færre folk som hører på radio, men de som hører har radioen stående på lenger utover dagen. Det begynte de med da Norge stengte ned og det gjør de fortsatt.
Før Korona-pandemien påvirket lyttertallene hørte en lytter på radio i mellom 130 og 140 minutter hver dag. Det økte i uke 12 og antall lytteminutter er hele 153 minutter i uke 14. Det betyr at den samlede radiolyttingen pr. minutt ( rating ) faktisk nå er høyere enn den var før krisen.
LYTTERTALL UKE 14, 2020 ( i parentes uke 13 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 57,9 - ( 56,9 )
NRK TOTALT: 38,8 - ( 38,3 )
P4-GRUPPEN: 19,8 - ( 19,0 )
BAUER MEDIA: 11,7 - ( 11,3 )
Noen av kanalene:
NRK P1: 24,2 - ( 24,0 )
P4: 11,4 - ( 10,9 )
NRK P1+: 6,4 - ( 5,9 )
NRK P2: 5,6 - ( 6,2 )
NRK P3: 4,6 - ( 4,6 )
NRK ALLTID NYHETER 4,1 - ( 4,0 )
P5 HITS: 3.2 - ( 3,1 )
RADIO NORGE: 3,4 - ( 3,7 )
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 67,1 - ( 66,3 )
P4-GRUPPEN: 22,0 - ( 22,2 )
BAUER MEDIA: 11,0 - ( 11,5 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 14: 153 - uke 13: 155 - uke 12: 154 - uke 11: 142 - uke 10: 135
Rating (%)
Uke 14: 6,1 - uke 13: 6,1 - uke 12: 6,0 - uke 11: 6,0 - uke 10: 5,9
SE OGSÅ:
Kraftig fall i radiolyttingen
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|