| 
             
          
 | 
          
 
 
|   | 
  
                |  Nyheter - Utenriks:   | 
               
              
 
|   
             
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006
   SISTE NYTT...INNENRIKS
 
UTENRIKS
 |  
           
 
La radioen bli en del av lytternes livsstil
  
Hvordan Heart Fm klarte å bli nummer en i 
London etter at Capital var suverent størst i nesten 30 år. 
 
  BILDE: Mark Browning, Programme Director, Heart Fm. 
 |   | 
 
 
 |  
 
RADIONYTT.NO - 22.03.06 - KYRRE DAHL
  
I fjor skjedde det en revolusjon i radiobransjen i 
Storbritannia. Etter nesten 30 år som den største kommersielle radioen 
i London, ble Capital Fm forbigått av Heart Fm. Under Radiodays i Danmark kom 
forklaringen fra programdirektør Mark Browning: 
  Heart startet sine sendinger i London i 1995, og var i 2001 fortsatt et 
stykke bak Capital, med en fjerdeplass i markedet. Da bestemte ledelsen seg for å 
gjøre noe med situasjonen. Et av de første problemene ifølge Browning var 
faktisk stasjonens egne ansatte, for den rådende holdningen var at " vi kommer 
aldri til bli nummer en". I tilegg var radioens image svært utydelig: "vi var ikke 
kjent for noenting", forklarte Browning.
  Dermed startet man en prosess som endte med kjempesuksess. Tro det eller 
ei, formatet til Heart Fm er ikke forandret! De spiller fortsatt pop fra de siste 
30 årene, slik de også gjorde før 2001. Noen justeringer er det selvsagt, men det 
viktigste er at man har skiftet fokus på musikken. Istedet for å fokusere på at 
det er gamle sanger, så fokuserer man på at det er bra sanger. Forklaringen er 
enkel. Hvis du sier at her kommer det en perle fra 70-åra, så vil lytterne 
enten tenke: "Oi, nå begynner jeg å bli gammel gitt", eller de som ikke 
var født på den tiden tenker: "gammel sang". Men, det er mye bra musikk fra 
både 70 og 80-tallet, musikk som gir godfot og setter riktig stemning. 
Så Hearts slogan er "The Right Song - Right Now". De sier aldri at her kommer 
en gammel sang.  
  Men, den viktigste forskjellen ifølge Mark Browning er at man nå setter 
fokus på lytternes livsstil og ikke alder. Målgruppen til Heart er kvinner 
mellom 27 og 37 år, en ikke helt ukjent målgruppe også i Norge. Heart forsøker 
hele tiden å reflektere lytternes sinnstemning i forhold til hvor man er på dagen. 
På morgenen er man i bilen, på dagen er man på jobben, fredag kveld er man i 
partymood etc. Heart er alltid en upbeat og feel good-radio, der det er 
viktig å være connected to real life ( en kjapp oppsummering av filosofien )
Man skal snakke enten om noe som interesser lytteren eller man snakker om 
lytteren! Alt man foretar seg reflekterer livsstilen til lytteren, selv 
nyheter og trafikk. Sport er tabu på Heart. Grunnen er at kvinner rett og slett 
ikke er interessert og for de som er interessert er det nok av radiokanaler 
som har en mye bedre sports-dekning. 
  Denne uka setter radionytt.no fokus på trender og utfordringer i radiobransjen 
i Europa og resten av verden. Kilden til denne artikkelen er hentet fra Nordens 
største radiokonferanse, Radiodays, som gikk av stabelen i København sist helg. 
  I Morgen: 
  Capital slår tilbake med færre reklamer 
 Hvordan det kan lønne seg å spille færre reklamer, og vil dette gi Capital førsteplassen tilbake?  
  SE OGSÅ: 
  
 Annerledes radio med suksess 
 Jack Fm-stasjonene gjør det motsatte av alle andre, og har dermed blitt det mest suksessfulle formatet i USA på 25 år. 
 
  
 En bransje i sterk endring
 Nordens største radiokonferanse, Radiodays, ble gjennomført i helgen. 
 |  
  
 
  
 | 
 
 |  
  |  
  
 | 
            
           | 
	
	
	  | 
 
 
 
	
             |  
       
     |