Radio uten bilder blir meningsløst

12.09.21 - Kommentarer

Sindre Møllerhaug kommenterer ungdoms bruk av radio, eller rettere sagt manglende bruk av radio.

Sindre Møllerhaug - Foto: Privat

Med internett sin utvikling, kan det ikke lenger være så mange ungdommer lenger som vet hva radio er, eller hvor viktig det var. Med mindre man vokser opp med kjøkkenradio, er radio noe man har i bilen. Det er hva mange har svart meg. "Vi har radio i bilen". Utover det er det lite som blir forstått. De fleste bruker alle mulige apper og sosiale medier. De som ikke bryr seg og sier hva de mener, tror kanskje at sånn vi alltid har gjort det, kommer vi til å fortsette med?

Verden forandrer seg. Det gjør teknologien og folket også. "Å kjede seg" har blitt gammeldags. Så lenge vi har 4G eller 5G på mobilen, er det ingenting som hindrer oss i å være på internett, så vel på langtur som hjemme. Men de som vokser opp nå, tar ikke med seg lommeradio på tur. De bruker apper på mobilen til å følge med på hva venner gjør via sosiale medier, og hører på automatisk tilpassede spillelister på Spotify. Man tilpasser seg alt selv, og med store nok datapakker kan man gjøre som man vil.

Før var det kult å snakke om radio. De fleste hadde sine favorittkanaler og en formening om musikken, nyhetene og programledere. Nå er det derimot podkaster folk snakker om. YouTube-filmer og eventuelt strømmetjenester som Netflix, Viaplay, TV 2 Sumo osv. Alle velger selv hva de skal følge med på og til hvilke tider. Ikke minst hvor man skal se det. På mobilen i sengen eller tven i stuen.

Du venter ikke lenger til heltimen for å høre på siste nytt om hva som har skjedd. Du sjekker nyhetssider når du vil og hvor du vil. Det er ikke helt tilfeldig at folk følger denne strømmen. Med bilder og spesielt video, blir alt mer personlig enn kun lyd og tekst.

Jeg har nærmest sluttet å høre på radio. Hvorfor skal jeg følge med på radio? Høre på nyheter og masse musikk som jeg ikke selv har kontroll på? Det er kun klokkeradioen som brukes til vekking og kjøkkenradioen som brukes som bakgrunnsstøy mens jeg lager mat og spiser. Ellers styrer jeg alt via internett så vel ute på tur, som hjemme. Hvis jeg skal gjøre ting som krever fullt fokus, har jeg Spotify hvor jeg velger selv hva jeg skal høre på.

Det blir i framtiden meningsløst med radio uten å engasjere lytterne med levende bilder og video. De har mange lyttere nå, men hvor gamle er de? 30/40+ år gamle? Hører over halvparten kun på radio når de kjører bil? Jeg vet at mange hører på radio fra morgen til kveld, på alle mulige plattformer, men verden forandrer seg raskt og folk leter stadig etter nye løsninger. Sånn det er nå, er det i hovedsak reklame radioene tjener penger på, og bingo for de som har det. Hvordan blir det om 10 år med reklamesalget og hvor rekrutterer man bingospillere? Radio som flesteparten kun hører på i bilen?

Jeg bare spør. Det er ikke uten grunn at folk betaler noen hundrelapper månedlig for Spotify, Netflix, store mobildatapakker osv. FM slukking er fortsatt et tema og ikke alle bilene har DAB. Mange biler har DAB, men sliter med dårlig dekning enkelte steder og blir nødt til å bruke Spotify eller FM. Omstilling tar tid, men når vanlige folk legger om daglige vaner, så må man følge strømmen eller velge å stå utenfor.

  • Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund.

  • Her finner du flere: Kommentarer

  • Følg oss:     -  RSS:



  • Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.


    Nyhetsbrev

    Få radionyhetene rett i din innboks, meld deg på her!


    Lytt til Nettradio

    Her finner oversikten over nettradioer i Norge m.m


    Radionavn

    Hvem begynner, hvem slutter og hvem skifter jobb?


    Lyd og bilde

    Her finner du alle saker med lyd, bilde og video


    Radioreklame

    Her er lista over de som produserer radioreklame