FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk




JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  ØKONOMI/MARKED:
Podkast inn i Mediebarometeret
Mediebyråforeningen mener podkast er så viktig at det får egen kategori

Mer om Økonomi og markedsføring


RADIONYTT.NO - 18.03.21 - Kyrre Dahl


På Mediebarometeret for februar har Radio forsvunnet som egen kategori og inn kommer kategorien "Lyd". Dette henger sammen med at podkast har fått større betydning:

- Vi endret teksten fra "Radio" til "lyd", for å skille på radioreklame og podcast, forteller Merete Mandt Larsen, som er daglig leder i Mediebyråforeningen, som utarbeider Mediebarometeret.

- Vi ønsker nå å følge utviklingen også til podcast. Dette er noe alle mediebyråene som rapporterer tallene enige om. Noen tall kan endre seg noe, men man må se utviklingen over tid, sier Mandt Larsen til radionytt.no.

Det er to nye reklamekategorier i Mediebarometeret for 2021. Det er kategorien influencer marketing hvor det ble omsatt for 2,6 millioner NOK og podkast med en omsetning på 3,3 MNOK i årets to første måneder.

Podkast er ingen stor kategori, men likevel er omsetningen av lydreklame større i de to første månedene i år enn radioreklame var de to første månedene i fjor. Det må tas forbehold om at de to tallene ikke kan sammenlignes direkte.

Det ble omsatt 56 millioner kroner i lydreklame i januar og februar i år, ifølge Mediebarometeret. I den samme perioden i fjor ble det solgt radioreklame for 54 millioner kroner.

For den totale annonseomsetningen er det negative tall. For all reklame formidlet via mediebyråene er det snakk om en tilbakegang på 7,3 % i årets to første måneder, sammenlignet med de to første månedene i fjor.

- Det er negativ utvikling også i starten på 2021, men ikke mer enn at det er muligheter for å hente seg inn igjen. Det er røde tall, men ingen krisetall, mener Merete Mandt Larsen.

Når det gjelder de største reklamebærerne, så kan internett vise til en oppgang totalt på 2,3 prosent i januar og februar i år sammenlignet med samme periode i fjor. Av de etablerte internett-kanalene, økte sosiale medier mest med 26 prosent. Video økte med 1,4 prosent.

TV hadde en nedgang på 5,4 prosent i årets to første måneder. Dermed står internett med en markedsandel av reklameomsetningen på 41,4 prosent, mens tradisjonell TV landet i så måte på 37,4. Det betyr at internett fortsetter å vinne andeler, mens TV taper andeler.

Kilde: Mediebyråforeningen

  • Se også: Radioreklame klarte seg relativt godt i 2020

  • Si din mening på: Facebook - Radionytt

  •   ANNONSER:
      SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
      RADIODAGER NORGE:
    Radiodager vil ha programinnspill
    Hva og hvem ønsker du å se under årets radiokonferanse?
    Les mer...
      PODKAST:
    SINTEF henter NRK-talent
    Programleder Aksel Faanes Persson skal lage ny podcast om forskning.
    Les mer...
      RIKSRADIO - NRK:
    Bare norsk på NRK
    Fredag spiller alle radiokanalene bare norsk musikk. NRK P1 begynner allerede mandag.
    Les mer...
      LOKALRADIO:
    The Beat også i Bergen
    Metro-gruppen utvider dekningsområdet for sin populære "ungdoms-kanal" Hør intervju
    Les mer...
      NYHETER OM PODCAST PÅ LYTTE.NO
    Lanserer podcast om bil
    Bertel O Steen med podcast fra showrommet i Bjørvika
    Les mer...
      LYTTERTALL - RIKS:
    Årets beste uke for radiolytting
    PPM-tallene for uke 12, 2021: Mye bedre enn i fjor
    Les mer...
     NYHETSBREV:
    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      LYTTERTALL:
    Diverse lyttertall
    Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
    Les mer...
























     PERSONVERN:
    Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
      BAUER MEDIA:
    Hvorfor Radio Rock er best i klassen
    Stian Eliassen forklarer
    Les mer...
      PODKAST:
    Anti-jantelov podkast
    EXTRA med Tomine Harket og Hans Normann Tranberg
    Les mer...
      LYTTERTALL - RIKS:
    Radiolyttingen lavere enn i fjor
    De kommersielle taper
    Les mer...
     NYHETSBREV:
    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      FOR 10 ÅR SIDEN:
    Lisberg langer ut mot Radio Norge
    Mener de slipper for lett unna (publisert 14.01.11)
    Les mer...
      REKLAMEPRODUSENTER:
    Radioreklame
    Jørgen Skiaker Pedersen er ny på vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
    Les mer...
      ANNONSER:
      SPILLELISTER:
    Hva spilles nå?
    Her kan se hva og hvem som spilles på radio.
    Les mer...
      DIVERSE:
    Hva med en ny stemme i helgene?
    Nytt tilbud til lokalradio og andre radiostasjoner.
    Les mer...
      RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
    News in English
    Stories from the Norwegian radio industry, in English
    Read more....
      NETTRADIO:
    Noe å lytte på?
    På LYTTE.NO finner du P1 og alle de andre kanalene til NRK
    Les mer...
     TVNYTT.NO:



    MER FRA TVNYTT.NO