FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Markedsføring
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Nettradio
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk




JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  KOMMENTAR:
Er det god nok økonomi i DAB?
Sindre Møllerhaug kommenterer: ...lite som tyder på at DAB har blitt en stor suksess.

Mer om Kommentarer

Foto: Sindre Møllerhaug

RADIONYTT.NO - 01.10.19 - Kommentar


Nå er det snart 3 år siden FM slukkingen begynte og fortsatt er det lite som tyder på at DAB har blitt en stor suksess. Mange har DAB i bilen og alle forhandlerne tilbyr adapter i bilene som de selger. Investeringen koster omlag en tusenlapp med trådantenne på innsiden av frontruten. Jeg har hørt tilfeller hvor det går bra og tilfeller hvor det høres helt håpløst ut. Flere har sagt til meg at de har observert steder med dårlig dekning, uten å vite at antennen er problemet. Noen har problemer der det er veldig mye fjell, men som på FM, det beste er å ha antennen på biltaket.

Det som er konsekvensen av lytterne sine dårlige erfaringer med DAB adapter, er at når de bytter ut bilen, bryr de seg ikke om DAB. De vil heller koble mobilen til bilstereoanlegget og bruke nettradio, eller Spotify. DAB-nettet er ferdig utbygget og min erfaring på reiser, kort og langt, er at spesielt NRK-kanalene har god dekning. Mange steder mye bedre dekning enn det var på FM. Lytterne har bare blitt presset til å bytte til DAB og ikke satt seg inn i hvordan den teknologien fungerer. Hvis folk flytter og radioen ikke finner ny frekvens selv, klarer heller ikke lytterne det, med mindre de vet hvordan de oppdaterer kanallisten. Vanlige folk slår på radioen og bryr seg ikke hvordan den fungerer.

Industrien og marked går for internett. Stort sett alle har en egen smarttelefon og bruker 4G. Stadig flere skaffer seg smart-tv, ellers kan man for noen hundrelapper kjøpe Chromecast. Jeg kjøpte meg det i fjor sommer og har sjelden hørt på radioen i stuen siden. Hvorfor skal jeg høre på musikk som andre bestemmer, istedenfor å se YouTube på tven? Når jeg støvsuger hører jeg ikke musikken likevel. I kjøkkenet trenger jeg fullt fokus på matlaging og oppvask. Der har jeg radio, men får se hva jeg gjør når den slutter å virke. Den har virket siden 2010 og brukes fortsatt daglig.

Radioen holder på som før. Vi hører på og følger med, men hvor lenge kan omlag 20 landsdekkende radiokanaler holde på sånt? Radiokanalene er på sosiale medier og mange svarer raskt på meldinger, men jeg hører på radioen når jeg trenger bakgrunnsstøy. Ellers har jeg mye annet spennende å se og høre på. På sosiale medier er det så mange som kjemper om oppmerksomheten.

Mesteparten av radiolyttingen foregår i bil, men ikke alle kjører bil og mange hører på Spotify eller CD i bilen. Radioen er reklamefinansiert. Sosiale medier er reklamefinansiert. Mye annet er også reklamefinansiert. NRK er ikke reklamefinansiert, men de andre radiokanaler er det. Hvis lytterne faller fra og vender ryggen mot DAB, da vil annonsørene merke at reklamen ikke selger så mye lenger og sier opp reklamen.

Finnes det nok grunnlag i Norge til å selge nok reklame på DAB, til å dekke alle driftsutgiftene med DAB-sendere, lønn til ansatte og alle andre utgifter til driften? Jeg bare spør.

Kommentaren er skrevet av Sindre Møllerhaug, ivrig radioentusiast fra Haugesund. Besøk gjerne hjemmesiden hans: www.sindremollerhaug.no.

Si din mening på vår: Facebook-side

  ANNONSER:
  BRANSJEANNONSER:
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  LYTTERTALL - LOKALT
Sommernedgang for lokalradio
Lokalradio Topp 15, 3. kvartal 2019
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
Boikotter NRK eldre norske artister?
Bjørn Eidsvåg kritiserer NRK P1 for å bare spille artister under 50 år og lurer på om han er for gammel.
Les mer...
  BAUER MEDIA:
Radio Vinyl gir bort 100 000 kroner
Vil ringe tilfeldige nummere og gi bort penger til lyttere.
Les mer...
  DIVERSE:
Podkast øker, nettradio stagnerer
Lyttingen på podkast har økt kraftig i Sverige, mens nettradio er nå for de eldre.
Les mer...
  NYHETER OM PODKAST - LYTTE.NO
VG kaster seg inn i podkast-kampen
Lanserer en ny daglig nyhets-podkast i konkurranse med blant annet Aftenposten
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og andre landet
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
  BRANSJEANNONSER:
  RADIODAGER NORGE:
Prix Radio 2019
Her er listen over alle vinnerne av årets radiopriser
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  ANNONSER:
  DIVERSE:
Tilbyr flere stemmer
Hanne Fleischer nyeste stemme i programavdelingen til Radionyhetene.
Les mer...
  NETTRADIO:
Noe å lytte på?
På LYTTE.NO finner du P1 og alle de andre kanalene til NRK
Les mer...
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO
  NYTTIGE LINKER:
Sindre Møllerhaug er fast kommentator med egen blogg: www.smsindre.no
Sindre driver også eget datafirma. Sjekk hjemmesiden www.sindremollerhaug.no