FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  KOMMENTAR:
Radioåret 2018 - Oppturer og nedturer
Redaktøren kommenterer året som gikk og spår hva som vil skje i radiobransjen neste år.

Mer om Kommentarer

Foto: Privat

RADIONYTT.NO - 27.12.18 - Kommentar


2018 ble et år da radio fikk mange overskrifter i andre medier, de fleste var dessverre negative. Noe av skylden for det må bransjen ta selv, etter å ha gjennomført en tildels svært upopulær FM-slukking av rikskanalene i 2017.

Årets største nedtur var nok den uka lyttertallene for første gang i historien viste under 50 % oppslutning. Selv om det faktisk er riktig at PPM-tallene viste dette, fikk nyheten en noe overdrevet katastrofepreget dekning i enkelte medier. Det er helt vanlig at lyttertallene går ned på sommeren og ettersom lyttertallene generellt har gått ned etter FM-slukkingen var det ikke så uventet at lyttingen ville gå under 50 %.

Men, kan det kalles bra? Nei, på ingen måte! Poenget er at PPM-tallene ikke viser hele sannheten. Blant annet er lokalradio ikke med på tallene i det hele tatt og mange av dem melder om økte lyttertall fordi de fortsatt sender på FM. Det skal også sies at PPM-tallene har økt igjen utover høsten og de siste ukene før jul har rikskanalene hatt en oppslutning på over 60 %.

Det er likevel hevet over enhvert tvil at den tradisjonelle radiolyttingen falt etter at rikskanalene ble digitalisert. Eller må vi ta det også med klype salt? Det er interessant å sjekke sosiale medier der mange opplyser at de nå har funnet alternative måter å høre lyd på, f.eks Spotify. Samtidig er det stadig flere som hører på podkast, særlig blant de unge. Mot slutten av året kom også smarthøytalerne til Norge og på norsk og dette har gitt en merlytting i andre markeder.

Dermed er ikke fremtiden så blek for radio som enkelte katastrofe-oppslag har fått noen til å tro. Jeg er blant de som syntes FM-slukking var en dårlig idè, samtidig som jeg er veldig opptatt av ny teknologi for distribusjon av radio. Fra mitt ståsted virker det som om DABifiseringen var rimelig bortkastet. Færre hører på rikskanalene lineært, flere hører på lokalradio på FM og en eventuell vekst i lytting vil måtte komme via nettløsninger som podkast og smarthøytalere.

Konklusjonen må bli at man burde ventet med å legge ned FM til man visste hva som vil overta. Det er derfor særdeles viktig at lokalradioene får fortsette på FM slik at de kan bli med på den digitale utviklingen og hoppe over det meningsløse og fordyrende mellomstadiet DAB, som uansett vil forsvinne igjen. En annen konklusjon er at det er på høy tid at vi får nye lyttermålinger som tar inn over seg ny teknologi og nye lyttervaner, i dag blir f.eks lytting på podkast i hodetelefon ikke regnet inn.

2018 ble året da alle trodde smarthøytaleren skulle være årets julegave. Nå ble det ikke helt slik likevel. Jeg har fortsatt stor tro på denne typen teknologi men det er mulig at vi må vente litt før dette blir vanlig i norske hjem. Det er også mulig at den norske varianten kom for sent på året, at trendsetterne allerede hadde skaffet seg smarthøytalere eller at tilbudet foreløpig ikke er godt nok. Nå kommer allerede den nye generasjonen smarthøytalere med skjermer og jeg tror vi bare har sett begynnelsen på hva denne teknologien har i seg. Derfor kan 2019 bli et svært spennende radioår!

GODT NYTT ÅR!

Kommentar skrevet av Kyrre Dahl, redaktør for radionytt.no

Si din mening på vår: Facebook-side

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO