FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  LYTTERTALL:
Nedtur for Radio Norge
Lyttertall uke 39, 2016 - PPM-undersøkelsen

Mer om Lyttertall


RADIONYTT.NO - 11.10.16 - Kyrre Dahl


Radio Norge og Bauer Media må være bekymret over høstens lyttertall. Radio Norge har en klar tilbakegang på PPM-tallene fra Kantar TNS, både sammenlignet med sommeren i år og høsten i fjor. De andre kanalene hjelper heller ikke stort på helheten.

Radio Norge hadde i uke 39 en markedsandel på 7,3 %, mot 8,2 % i uke 31 (sommeren) og 8,6 i uke 39, 2015. Trenden blir bekreftet av at Radio Norge har ligget på 7-tallet 4 av de fem siste ukene, mens kanalen i fjor på samme tid hadde over 9 i markedsandel i 3 av 5 sammenlignbare uker. Faktisk bikket kanalen såvidt over 10 % i fjor høst.

Man skulle kanskje håpe at lanseringen av flere kanaler ville hjelpe, men det ser ikke sånn ut for Bauer Media. Radio Rock har også lavere markedsandel, mens Kiss er langt fra toppnivået til sin forgjenger Radio 1. På den annen side har Radio Norge Soft økt en god del i høst.

Konkurrenten P4 har heller ingen grunn til å finne fram champagnen. Riktignok har markedsandelen gått opp fra uke 31 til 39, så sånn sett en ok høst for P4. Men i fjor på denne tiden hadde P4 markedsandeler gjennom flere uker på over 20%, nå ligger kanalen relativt stødig på 17-tallet og i noen uker enda lavere. En mulig feilkilde i denne rapporten er gruppen P4 Andre som kommer opp med 0,0 %.

Så da må vel NRK være den store vinneren? Helhetsmessig er svaret klart ja, sammenlignet med høsten i fjor. Men, det er ikke NRK P1 som er den som kaprer markedsandeler, 43,1 % andel i uke 39 i fjor mot 44,1 % i uke 39 i år er ingen voldsom økning, og må vel heller klassifiseres som stabilt.

NRK P1+ derimot økt fra 4,3 % andel til 6,0, altså nesten 50 % flere lyttere på ett år. Fortsetter denne trenden er det ikke lenger før P1+ er større enn Radio Norge. Da skulle man kanskje slå fast at digitalisering er en suksess? Vel, de andre digitale kanalene til NRK har ingen større økning og noen går tilbake, men de analoge kanalene P2 og P3 går fram.

PPM-tallene, hele landet, uke 39, 2016 - Markedsandel i %
( i parentes uke 31, 2016)

RIKSKANALENE
  • NRK TOTALT - 68,6 - (68,0)
  • NRK P1 - 44,1 - (44,6)
  • NRK P2 - 5,2 - (4,5)
  • NRK P3 - 7,9 (7,5)
  • P4 - 17,6 (17,2)
  • Radio Norge - 7,3 - (8,2)

    LOKALRADIO
  • P5 - 1,5 - (1,5)
  • NRJ+ - 1, 5 - (2,0)

    DIGITALE KANALER
  • NRK P1+ - 6,0 - (6,1)
  • NRK mP3 - 2,8 - (2,7)
  • NRK P13 - 1,0 - (1,0)
  • NRK Klassisk - 0,2 - (0,2)
  • NRK Nyheter - 0,9 - (0,7)
  • NRK Sport - 0,4 - (0,8)
  • P4 Andre - 0,0 - (0,1)
  • Radio Norge Soft 0,5 - (0,2)
  • Radio Rock - 0,7 - (0,9)
  • Kiss - 0,8 - (0,6)

    Kilde: Kantar TNS, tidligere TNS Gallup

    Se også: Lyttertall uke 31, 2016

    Se også: Lyttertall uke 21, 2016

    Se også: Lyttertall uke 17, 2016

  •   SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
     NYHETSBREV:
    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      LYTTERTALL:
    Diverse lyttertall
    Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
    Les mer...




     PERSONVERN:
    Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
     NYHETSBREV:
    Meld deg på
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      REKLAMEPRODUSENTER:
    Radioreklame
    Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
    Les mer...
      SPILLELISTER:
    Hvilken låt?
    De hva og hvem som spilles på radio.
    Les mer...
      RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
    News in English
    Stories from the Norwegian radio industry, in English
    Read more....
     TVNYTT.NO:



    MER FRA TVNYTT.NO