FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  KOMMENTAR:
Etter RDE: Tjaa til Radio!
Kommentar av redaktør Kyrre Dahl

Mer om Kommentarer


RADIONYTT.NO - 29.03.13 - Kyrre Dahl


I forrige uke var det Radiodays Europe 2013 som sto i fokus. I etterkant har jeg gjort meg opp noen tanker om fremtiden til radio og de er både positive og negative, derfor Tjaa til Radio!

La meg først gratulere arrangørene av Radiodays Europe med et generellt godt radioevent. Over 1100 radiofolk samlet er i seg et kvalitets-stempel! Det var mange interessante foredrag, selv hadde jeg mest sansen for de som var litt annerledes, som Spotify, Twitter etc.. Det beste med en slik konferanse er dog at man får møte radiofolk fra mange land.

Det som trakk litt ned var været. Det var kanskje ikke noe sjakktrekk å arrangere velkomstkvelden i en kald kirke i minusgrader, men arrangørene kan vel neppe lastes for været! En annen ting er at konferansen faktisk begynner å bli litt for stor, m.a.o litt vel mye folk. Det faglige innholdet var etter min mening generellt av høy kvalitet, men som en jeg snakket med: - det manglet en wow-faktor! Hvis jeg får komme med ønske om tema for neste års RDE, så måtte det være å høre mer fra lytterne!

Så til radioens fremtid. På en konferanse som Radiodays Europe har det en tendens til å bli litt Hallelujah! Alle som er med er positive til radio og det i seg selv er inspirerende og bra for radioens fremtid. Men, etter to dager med mange foredrag var jeg likevel ikke helt overbevist om at radioens fremtid bader i sollys, det er mange utfordringer!

Men, det kommer også an hvordan man definerer radio. Er f.eks Spotify Radio? Spotifys markedsmodell er musikken lytteren vil når de vil, og man bør merke seg at mange er faktisk villige til å betale for dette ( og slippe å høre reklame ). Samtidig ble det påpekt at det å tilby millioner av låter faktisk er litt kjedelig. Spotify antydet at de nå vil satse mer på anbefalinger og moderatorer. Ligner det på noe du kjenner? (svar: radio)

Jeg tenker at radio kanskje har en kjempemulighet her, hvis man kan kombinere Spotifys fleksibilitet på musikk og radioens ekspertise på musikk og personligheter. I tillegg kan jo radioen tilby langt mer musikk-relatert stoff. Kanskje man i fremtiden kan gi lytteren en reell mulighet til å velge ikke bare musikkstil, men også hvor mye og hva slags nyheter og hva slags annet innhold de måtte ønske å høre på?

Det var mange på Radiodays Europe som snakket om DAB denne gangen. Nederland var mest tydelig og vil satse stort på DAB i løpet av dette året. Andre snakket også varmt om at nå kommer DAB. På den annen side kom det også fram at ikke alle hadde like stor tro på at det var riktig strategi. Jeg ble sittende med inntrykk av at flere mente at DAB var den eneste muligheten for å få digitalisert radioen.

Det som derimot virket helt klart og ble trukket fram av flere: i fremtiden må radioene bli enda bedre. Troverdighet og personligheter er to nøkkelord. Dette er egentlig ikke noe nytt, men blir enda viktigere etter hvert som det blir stadig mer konkurranse om lytternes oppmerksomhet.

Så var det det men pengene da, annonsørene som var på RDE syntes alle at radio er et bra reklame-medium, men det er ikke sexy nok! Med det mente de at digitale medier nå fremstår som mye mer spennende, med flere muligheter for kreativitet og ikke minst tilbakemeldinger. Derfor velger annonsørene digitale medier, ikke fordi de nødvendigvis gir bedre oppmerksomhet, men fordi de føler at det er mer spennende. En annen ting er at det gir tilbakemelding umiddelbart, mens man på radio må vente i ukesvis eller månedsvis før man får vite hvor mange som hørte på reklamen. Noe å tenke på!

Foto: Privat

blog comments powered by Disqus


  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
DIGITALRADIO
Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
Les mer...
  KOMMENTAR:
KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
Les mer...
  LYTTERTALL:
Hvilken radiostasjon har flest lyttere?
De siste sakene om lyttertall for lokal og riksradio finner du her, og et utvalg fra utlandet.
Les mer...




Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.

Annonse


 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO