FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  NRJ
  Markedsføring
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  DAB
  Nettradio
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk




JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no


P4 fornøyd med 2011
Melder om vekst i lytterandel og lyttertid

Mer om P4


RADIONYTT.NO - 19.01.12 - Kyrre Dahl


P4 avsluttet 2011 med vekst i lytterandel og lyttertid i den viktigste kommersielle målgruppen 20-50 år. Storbypakken ”P5+”, med P5, NRJ og Klem FM vokser mest av landets kommersielle radiotilbud, går det fram av en pressemelding.

I fjorårets siste kvartal økte P4 og datterkanalen P5, samt samarbeidskanalene NRJ og Klem FM – i kommersiell reklamesammenheng kalt ”P4+” - med fire prosent andel av den daglige radiolyttingen i målgruppen 20-50 år.

Konkurrenten Radio Norge, som sammen med Storbyradioen (Radio1/Voice) og Metro Storby ble solgt til annonsører under navnet ”Radio Norge+”, var stabile i lytterandel i samme kvartal. Andelen beregnes ut ifra antall daglige lyttere og total lyttetid på kanalene.

-Det er likevel all grunn til å gratulere vår konkurrent Radio Norge med sin pene lyttervekst i 2011. ”Radio Norge+” hadde 13,4 prosent av radiomarkedet i 2011. Men det er viktig å ikke glemme at ”P4+” fortsatt er nesten dobbelt så stor som vår konkurrent med 23,8 i nordmenns andel av den totale radiolyttingen, sier salgsdirektør Trond Killingstad i P4 (bilde).

P4-kanalene økte også i det totale radiouniverset, aldersgruppen “12+”, mens Radio Norges kanaler her viste tilbakegang i denne perioden på syv prosent.

-For eksempel hadde P4s flaggskip, ”Radiofrokosten”, i snitt 650.000 daglige lyttere i 2011 – enkelte dager over 800.000 lyttere. Radio Norges ”Morgenklubben” hadde til en sammenligning i snitt rundt 400.000 daglige lyttere i 2011. Sammen har hovedrivalene P4 og Radio Norge gjort kommersiell radio enda mer robust og konkurransedyktig i kampen mot blant annet TV-kanalene om oppmerksomhet hos annonsører og mediebrukende nordmenn, sier Killingstad.

Aldri har så mange nordmenn – mer enn 3,1 millioner daglig – lyttet til norsk radio som i fjor. Rundt 1,3 millioner av dem er daglig innom P4-gruppen, mens rundt 900.000 besøkte Radio Norges kanalpakke. Mens TV mister grepet om de yngste seerne mellom 12 og 29 år, øker de kommersielle radiostasjonene sin daglige dekning til 46,8 % i denne aldersgruppen.

- Hvis man sammenligner totalen i de to store, kommersielle radiopakkene som selges til norske annonsører, blir styrkeforholdet enda tydeligere. Her har ”P4+” (P4, P5, NRJ og Klem FM) fortsatt 75 prosent høyere kommersiell andel enn ”Radio Norge+” (Radio Norge, Storbyradioen og Metro Storby). Storbyradioen hadde en lytternedgang på hele 20 prosent i 2011, og når Metro Storby nå forsvinner helt ut av målingene fra årsskiftet, blir antallet daglige lyttere og lyttetiden i denne kommersielle pakken naturlig nok lavere, sier Killingstad.

Kilde og foto: P4/Pressemelding

  ANNONSER:
  BRANSJEANNONSER:
blog comments powered by Disqus
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  UTSTYR:
Bedre distribusjon for Ixion
Norskprodusert digitalradio skal selges i flere land
Les mer...
  RADIODAGER NORGE:
Her er vinnerne av Prix Radio 2018
Disse vant årets radiopriser under Radiodager.
Les mer...
  RADIODAGER NORGE:
Mimrestund med Pat Sharp
Mest kjent i Norge fra TV på 80-tallet, men Sharp har lang bakgrunn fra radio.
Les mer...
  RADIODAGER NORGE:
Stor tro på smarthøytalere
Både Google og radiobransjen har tro på de smarte radioboksene som kommer nå, på Radiodager
Les mer...
  TVNYTT.NO:
Ny sjef for P4 og TV3
NENT Group har utnevnt Vegard Klubbenes Drogseth som administrerende direktør
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  DIGITALRADIO: TIL KATEGORIEN
DIGITALRADIO
Her finner du siste nytt om DAB og annen digitalradio
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK - P1, P2, P3 og andre kanaler
Her finner du siste nytt om radiokanalene til Norsk rikskringkasting
Les mer...
  KOMMENTAR:
KOMMENTARER PÅ AKTUELLE SAKER
Her finner du blant annet kommentarer fra Sindre Møllerhaug
Les mer...
  LYTTERTALL:
Hvilken radiostasjon har flest lyttere?
De siste sakene om lyttertall for lokal og riksradio finner du her, og et utvalg fra utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  ANNONSER:
  DIVERSE:
Tilbyr flere stemmer
Hanne Fleischer nyeste stemme i programavdelingen til Radionyhetene.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
  NETTRADIO:
LETER DU ETTER NRK?
På LYTTE.NO finner du P1 og alle de andre kanalene til NRK
Les mer...
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO
  NYTTIGE LINKER:
Finanssans.no
Sammenlign forbrukslån fra flere banker
  NYTTIGE LINKER:
Sindre Møllerhaug er fast kommentator med egen blogg: www.smsindre.no
Sindre driver også eget datafirma. Sjekk hjemmesiden www.sindremollerhaug.no