Sjelden har så få hørt på radio som i uke 33. Ifølge de nyeste tallene fra TNS Gallup
var det bare 72,6 % av befolkningen som hørte på radio daglig i den første OL-uka. Selv om man ikke kan se det direkte
er det grunn til å tro at mye sport på TV kan være årsaken til fallet. I en normaluke er rundt 80 %
av den norske befolkningen innom en eller flere radiostasjoner i løpet av en dag.
Til tross for lite lyttere er stillingen mellom stasjonene ganske stabil. P4 går litt ned igjen etter noen
fantastiske uker. I uke 33 hadde P4 en markedsandel på mer normale 20,7 %. Radio Norge nærmer seg gamle høyder og
går opp til 9,8 %, mens NRK P2 må utropes til ukas vinner og oppnår en markedsandel på 4,5 %, en av de beste ukene
den kanalen har sett i år. Kan det ha noe med OL å gjøre?
MARKEDSANDELER UKE 33 (uke 32 OG 31 i parentes)
NRK P1 56,9 (57,4 - 52,6)
NRK P2 4,5 (4,0 - 3,7)
NRK P3 6,1 (6,5 - 6,1)
P4 20,7 (22,8 - 25,2)
Radio Norge 9,6 (8,3 - 8.5)
Storbyradioen 1,5 (1,5 - 2,4)
Kilde: TNS Gallup
|
|