  | 
 |  
  
     
      
        
          | 
             
          
 | 
          
 
 
|   | 
  
                |  Nyheter - Innenriks:   | 
               
              
 
|   
             
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2007
   SISTE NYTT...INNENRIKS
 
UTENRIKS
 |  
           
 
Kanal 24 får bot av Medietilsynet
  
Medietilsynet har ilagt Kanal 24 et gebyr på kr 160 000,- for brudd på reglene om identifisering av sponsorer.
  
 |   
 | 
 
 
 |  
 
 - RADIONYTT.NO - 02.07.07 - Kyrre Dahl
  
Medietilsynet har ilagt Kanal 24 et gebyr på kr 160 000,- for brudd på reglene om identifisering av sponsorer. De ulovlige sponsoridentifiseringene ble sendt i forbindelse med programposten VM-studio 28. februar og 2. mars 2007. 
 
  I henhold til kringkastingslovens bestemmelser kan opplysninger om sponsor gis i form av sponsors navn, varemerke eller logo (§ 3-4). Kringkastingsforskriften fastsetter videre at sponsoridentifiseringene ikke kan inneholde slagord, utsagn, bilder, lyd eller annen form for tilleggsinformasjon som kan knyttes til sponsor eller dennes virksomhet (§ 3-10). I tillegg har Medietilsynet gjennom rundskriv gitt uttrykk for at en nøytral angivelse av bransje sammen med sponsors navn kan medtas av opplysningshensyn.
 VM-studio på Kanal 24 ble presentert på følgende måte: 
”VM på ski presenteres av Mobildata – sponsor av kombinertlandslaget, og
Din Baker – offisiell leverandør av ski-brødet til VM-utøverne.”
  Medietilsynet er av den oppfatning at tilleggene ”sponsor av kombinertlandslaget” og ”offisiell leverandør av ski-brødet til VM-utøverne” ikke kan være å anse som nøytrale bransjeangivelser, men må være å betrakte som tilleggsinformasjon om sponsorene i strid med gjeldende kringkastingsregelverk. 
Ettersom Kanal 24 ble ilagt sanksjon i form av advarsel for et lignende forhold 14. august 2006, har Medietilsynet funnet grunn til å ilegge sanksjon i form av gebyr for dette bruddet. Medietilsynet har ved sin vurdering av sanksjonsmiddel lagt vekt på at Kanal 24 må forutsettes å være kjent med regelverket for identifikasjon av sponsorer, og at en unnlatelse av å innrette seg i tråd med gjeldende regler kvalifiserer til sanksjonering i form av gebyr. Ved fastsettelsen av gebyret har Medietilsynet tatt utgangspunkt i størrelsen på sponsorenes tilskudd til produksjonen, samt til uttalelser i forarbeidene om at gebyret skal settes noe høyere enn den økonomiske vinningen ved lovovertredelsen.
Kanal 24 kan påklage vedtaket innen tre uker fra det er mottatt. Klageinstansen vil i dette tilfellet være Kultur- og kirkedepartementet. 
  Kilde: Medietilsynet
  
 |  
 
 |  
| 
 |  
  
 |  
  
  
 |  
 
 
  
 |  
 |    |  
  
 | 
            
           | 
	
	
	  | 
 
 
 
	
             |  
       
     | 
   
 
 | 
 
 |