Nyheter - Utenriks:
TILBAKE TIL.....UTENRIKS 2006    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

USA: Lytterne slår ikke av reklame

En ny amerikansk undersøkelsene slår hull på myten om at lytterne slår av når reklamen kommer. Ikke en gang hvis reklamepausen varer lenge.



RADIONYTT.NO - 22.09.06 - KYRRE DAHL
En undersøkelse offentliggjort under NAB-konferansen i USA i går viser at 92 % av lytterne blir på radiokanalen under reklamepausen. Undersøkelsen har sammenlignet tall fra PPM-målinger med Media Monitors Advertising tracking data, og tallene er svært positive for alle som lever av radioreklame. Undersøkelsen omfatter 93 876 reklamepauser i amerikanske radiostasjoner.

99,6 % av alle lytterne hverken slår av eller bytter kanal dersom reklamepausen varer mindre enn et minutt, mens 94,7 % ikke rører knappene under ett tominutters reklameavbrekk. Først når reklamene har vart i tre minutter begynner man virkelig å se en reaksjon. "Bare" 88,5 % av lytterne er igjen etter 180 sekunder med reklame. Men, varer reklamepausen lenger enn det, er det bare mindre endringer, etter seks minutter med reklame er fortsatt 87,7 % av lytterne trofaste.

Disse tallene varierer selvsagt fra kanal til kanal og fra aldersgruppe til aldersgruppe. En morsom tolkning av tallene er at det virker som lytterne vet hvor lang reklamepausen kommer til å bli. For en kanal med fire-minutters avbrekk er det relativt mange som slår av i det første minuttet, men de kommer faktisk tilbake i det fjerde minuttet! Det er ikke overraskende at det er de unge som er minst trofaste. På det dårligste er det bare drøyt 80 % av de mellom 12 og 17 år som ikke har skiftet kanal.

Vil du høre på nettradio - Sjekk ut vår nettradioportal LYTTE.NO



 Se også:

USA: Howard Stern tilbake på FM?
21.09.06

 Søk i Radionytt:


powered by FreeFind

 Nyhetsbrev

Hold deg oppdatert med radionytt.no,s nyhetsbrev.

NYHETSBREV

 Tips oss:

Har du et nyhetstips?

Post@radionytt.no