Nyheter:
TILBAKE TIL.....INNENRIKS 2004    SISTE NYTT...INNENRIKS   UTENRIKS

Knallsterkt kvartals-resultat fra P4

Færre lyttere og radiokrig gir overraskende nok en dobling av resultatet for P4 i andre kvartal.


RADIONYTT.NO -27.08.04 - KYRRE DAHL
Pressemelding

P4 Radio Hele Norge konsern fikk i annet kvartal 2004 et driftsresultat på 19,1 mkr mot 7,9 mkr året før. Selskapets driftsinntekter økte med 10,1 mkr til 67,9 mkr. I første halvår ga dette driftsinntekter på 116,0 mkr og et driftsresultat på 20,1 mkr. Adm.dir. Kalle Lisberg er tilfreds med resultatet og sier at P4 nå er tilbake på sporet der man var før tapet av den forrige konsesjonen. "Vi har fått en sterkere markedsposisjon og en bedre resultatutvikling enn noen våget å håpe på da vi sto uten konsesjon for halvannet år siden" sier Lisberg.

I annet kvartal har lyttertallene stabilisert seg, og det ser ut som om lyttermønsteret som utviklet seg tidlig i første kvartal nå har satt seg. Lyttertallene som dermed har vært rimelig stabile gjennom første halvår, viser at P4 har mer enn tre ganger så stor daglig oppslutning og mer enn fire ganger så stor markedsandel i lyttertid som konkurrenten Kanal24. P4 har naturlig nok fått en viss tilbakegang i lytting fra i fjor som følge av redusert dekning, men mye tyder på at P4 har befestet sin tidligere posisjon som den ledende og klart dominerende kommersielle radioaktøren.

Driftsinntektene for konsernet økte med 17,5% fra 57,8 mkr i annet kvartal 2003 til 67,9 mkr, mens driftsresultatet ble på 19,1 mkr mot 7,9 mkr i 2003. Resultat før skatt ble på 19,5 mkr mot fjorårets 8,3 mkr. I første halvår vokste driftsinntektene med 12% i forhold til fjoråret til 116 mkr, mens driftsresultatet vokste med 11,5 mkr til 20,1 mkr i 2004. Resultat før skatt i første halvår endte på 20,5 mkr mot 10,1 mkr i 2003.

Lisberg sier utviklingen i annet kvartal har vært svært oppløftende. Reklamesalget har fortsatt å utvikle seg positivt og kuliminerte med en fremgang fra fjoråret på 25% i juni måned. Kanalen har vært fullbooket i primetime gjennom store deler av kvartalet, og pågangen fra interesserte kunder har vært stor. Stadig flere reklamekjøpere har fått øynene opp for at radio er en svært kostnadseffektiv form for reklamekommunikasjon. Vi kan da også dokumentere at radio gir god effekt både når det brukes alene og i kombinasjon med andre medier, sier Lisberg.

Radioreklame i riksmedier vokste med drøyt 30% i annet kvartal. Dette er enda noe sterkere økning enn i første kvartal og i overkant av den veksten P4 og øvrige markedsaktører trodde man ville få på årsbasis i 2004. Takket være sterke lyttertall, har P4 fått en langt større andel av riksreklamemarkedet for radio enn vi hadde beregnet. Vi har ikke bare unngått en forven-tet inntektsreduksjon, vi har klart å legge hånd over 35% av markedsveksten, sier en fornøyd Lisberg. Tendensen for salget videre fremover er lovende, og vi har gode forutsetninger for å holde på de markedsandelene vi har hatt så langt.

Fra begynnelsen av september vil alle P4s 7 nye hovedsendere i Nord-Norge være operative sammen med 16 nye småsendere som er satt opp for å dekke svake områder i P4-nettet. Da vil P4s befolkningsdekning være på ca 80%. Det arbeides med å få på plass ytterligere et titals sendere - blant annet for å bedre dekningen i området Valdres/Dokka/ Begnadalen. P4 håper det skal være mulig å få disse senderne på plass innen årets utløp.

Lisberg sier at P4 allerede har fått mange begeistrede tilbakemeldinger fra trofaste lyttere i Nord-Norge som har fått tilbake tilgangen til sin favorittkanal. Det er svært hyggelig å erfare at vi er en så viktig del av mange menneskers liv, og at de støtter opp om oss når vi endelig er tilbake etter et drøyt halvårs fravær, smiler Lisberg. Utbyggingen gjør at vi bedre oppfyller våre egne målsettinger knyttet til det å være en allmennkringkaster, og dessuten vil distribu-sjonsøkningen bidra til å befeste vår allerede høye lytteroppslutning.

b>PM slutt




 FORRIGE SAK:

Radio-klassiker gjenoppstår på NRK
27.08.04

 SØK:


powered by FreeFind

 TIPS:

Har du et tips til oss?

Post@radionytt.no