19.03.24 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl
Generasjon Z er en gruppe det er vanskelig å nå for radiostasjoner. Head of Radio 1, Aled Haydn Jones fra BBC delte noen av sine erfaringer med Radiodays Europe. Og hva med Generasjon Alpha?
Head of BBC Radio 1, Aled Haydn Jones, på Radiodays Europe. Foto: Kyrre Dahl
Det er ikke noe enkelt svar på hvordan radio skal nå de mellom 15 og 24 år, ofte kalt Generasjon Z. Det var budskapet fra sjefen for BBC Radio 1, Aled Haydn Jones, under Radiodays Europe i München. Men, han trakk fram noen ting man kan tenke på.
De som tilhører den generasjonen er en tøff gruppe å nå for radio, fordi de har aldri blitt lært opp til å forstå og like lineær radio. For dem har lyd alltid vært personalisert og on demand. De forventer at alt skal være tilrettelagt for dem.
Dette er også en gruppe mennesker som vokser opp/har vokst opp i en konstant urolig verden, med pandemi, klimakrise og krigen i Ukraina som baktepper. De har egentlig aldri opplevd en rolig og stabil verden og oppfører seg deretter.
Men, det er ikke dermed sagt at radio er uviktig, snarere tvertimot er konsumet av lyd økende i aldersgruppen 15 til 24, viser flere studier. Men, du må være på de plattformene de unge er og forandre produktet etterhvert som lytterne forandrer seg.
BBC Radio 1 gjør ikke bare en ting for å nå disse lytterne, kanalen gjør mange, fortalte Haydn Jones. Skal man prøve en oppsummering går mye av det på kompaniskap. De må høre seg selv reflektert på radio, sa Radio 1-sjefen.
Dette gjøres blant annet ved å bruke programledere de kan relatere seg til. De må ikke være i aldersgruppen de henvende seg til, men være en som snakker det samme "språket".
BBC Radio 1 har de siste årene arrangert en talent-konkurranse, der ordet talent betyr programleder og på denne måten fått 120 nye stemmer på lufta. Ikke alle disse har fått full jobb, men det har gjort at lytterne mener Radio 1 både har de beste programlederne og det største mangfoldet av stemmer.
Haydn Jones sier at BBC Radio 1 er veldig opptatt å være i sosiale medier, men samtidig ikke være påtrengende. Det er viktigere å få en artist eller kjendis til å promotere at de er i studio hos Radio 1 enn å fortelle dette på BBCs egne kontoer. Da når de mange de ellers ikke ville truffet.
Sesjonens høydepunkt var kanskje da en tilhører spurte Aled Haydn Jones om hva BBC Radio 1 gjør for å nå Generasjon Alpha, altså generasjonen etter GenZ, som egentlig var emnet. Det er de under 15 år og man vet ikke så mye om deres lyttevaner, men radiosjefen antydet at de trolig ville ha behov for enda mer personalisert radio.
Radionytt.no er offisiell mediepartner for Radiodays Europe 2024 og følger konferansen tett.
Mer informasjon på hjemmesiden: RADIODAYS EUROPE