16.02.23 - Kyrre Dahl
Tomm-Espen kroken, Yvonne Stikbakke og Bjørn-Martin Brandett. Foto: Mina Theimann Radio Metro
Nylig ble det kjent at Lokalradioene i Innlandet AS har gått inn som ny majoritetseier i Radio Metro. Grupperingen lykkes godt med satsingen på lokale nyheter i Innlandet, og radiosjef Bjørn-Martin Brandett mener det er én av årsakene til at lyttertallene holder seg så godt der.
– Fra 2020 til 2022 økte vi lyttingen i Innlandet med 35 prosent. Bedre distribusjon og godt lokalt innhold mener vi er årsaken til det. Nå vil vi ta med oss suksessen inn i Radio Metro, og har stor tro på lyttervekst også her, sier han i en pressemelding.
Det er også bestemt at selskapet bytter navn fra Metro Sounds AS til Radio Metro AS, for å synliggjøre satsingen på primærproduktet. Nemlig radio.
Brandett sammen med salgsdirektør Yvonne Stikbakke og programsjef Tomm-Espen Kroken ønsker å rendyrke radioproduktet, og se på synergieffekter mellom de to selskapene når det gjelder distribusjon, annonser og redaksjonelt innhold.
– Det er en positiv og spennende kombinasjon av de to viktigste lokalselskapene på Østlandet som sammen blir enda sterkere, sier Brandett.
Samlet får de to grupperingene om lag 380.000 ukentlige lyttere, fra Bjorli og Røros i nord via hele Østlandet til Lindesnes i sør.
– Det er ingen tvil om at dette gir våre annonsører enda større muligheter. Lokalradioene Innlandet og Radio Metro dekker store deler av det sentrale Østlandet hvor konkurransen er stor blant annonsørene, og det er mye reklamestøy som gjør at det kan være vanskelig å skille seg ut. Det er heller ingen tvil om at kampen om kundene i 2023 blir tøff når vi ser på markedsforholdene med høye strømpriser, høy inflasjon og mye usikkerhet. Når vi nå ser selskapene som ett, er det ingen tvil om at vi er en betydelig aktør på Østlandet, sier Stikbakke.
Tomm-Espen Kroken kom fra Viaplaygroup og startet i Radio Metro som programsjef i juni 2022. Han vil med dette bli programsjef for alle flater etter sammenslåingen. Her vil Kroken ha kjente radionavn med seg, og kanalene vil i større grad enn tidligere sone innhold som nyheter, trafikk og vær.
– Dette er rett og slett fordi vi tror lytterne ønsker å ha relevante nyheter der de bor, sier Kroken.