Annonse

Går inn som største eier i Radio Metro

27.01.23 - Kyrre Dahl

Lokalradioene i Innlandet, med Bjørn-Martin Brandett i spissen, overtar majoriteten av aksjene i Metro Sounds AS. Brandett overtar som daglig leder i Metro.

T.v Pål Roppen, Hilde Apneseth og Bjørn-Martin Brandett. Foto: Metro Sounds

Lokalradioene i Innlandet AS, med hovedkontor på Flisa, er ny majoritetseier i Metro Sounds AS. Det går fram av en pressemelding. Selskapet står blant annet bak de profilerte kanalene Radio Metro, Radio Rox, Radio Classic og The Beat.

Totalt får grupperingen om lag 400.000 lyttere, og vil samle kreftene for å lage mer og enda bedre radio. Lokalradioene i Innlandet AS driver fra før blant annet SolørRadioen og SolørRadioen pluss.

– Dette er en positiv og spennende kombinasjon av to viktige lokalradioselskaper på Østlandet som sammen blir enda sterkere. Med Bjørn-Martin Brandett er det en ny, energisk og yngre generasjon som tar styringen. Det har jeg trua på og jeg ønsker han lykke til, sier avtroppende styreleder i Metro Sounds AS, Pål Roppen.

Den kombinerte virksomheten vil omsette for rundt 50 millioner kroner og dekke mesteparten av FM-sendingene fra Kristiansand til Oslo, og videre hele veien til øverst i Gudbrandsdalen og Østerdalen. Kanalene sender også på DAB og Internett. Det vil da være det totalt dominerende lokalradioselskapet i sør- og østlandsområdet, og det største i landet.

Metro Sounds AS har over lang tid levert bred lokalradiodekning i østlandsområdet, mens Bjørn-Martin Brandett har lykkes godt med Lokalradioene i Innlandet AS som har vokst fra rundt 2,9 millioner kroner i omsetning i 2011 til over 14 millioner kroner i 2022, og klart seg imponerende bra gjennom pandemien. Metro Sounds AS med sine rundt 15 medarbeidere vil fortsatt være basert i Oslo, mens Lokalradioene i Innlandet AS opprettholder alle sine 5 avdelingskontorer i Innlandet.

– Jeg er veldig motivert for å ta over styringen i Metro Sounds AS, og sammen med de dyktige medarbeiderne jobbe hardt og målrettet for å øke våre lyttertall og annonseinntekter. Som ny hovedaksjonær ser jeg mange muligheter i hvordan selskapene i fellesskap kan ta markedsandeler i reklamemarkedet, øke lyttingen og drive mer effektivt, sier påtroppende styreleder Bjørn-Martin Brandett.

Han roser også den tidligere ledelsen i Metro Sounds AS for hva de har skapt gjennom flere år, og særlig gjennom merkevaren og flaggskipet Radio Metro.

Det kombinerte selskapet vil fortsette å drive som to separate enheter, samtidig som de vil ha felles administrasjon og støttefunksjoner. Lokalradioene i Innlandet er 100 prosent eid av Bjørn-Martin Brandett som gjennom en rettet emisjon vil eie drøye 60 prosent av Metro Sounds AS.

  • Mer om: Lokalradio

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse