DR samler alt for unge under P3

07.04.2022 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl

Danmarks Radio forandrer sin strategi for å nå de mellom 15 og 30 år. Det betyr at alt som lages av TV, Radio og online blir publisert under merkevaren DR P3.


Malene Birkebæk. Foto: Bjarne Bergius Hermansen / DR

I den digitale virkeligheten oppfører unge seg på en annen måte enn tidligere og overgangen mellom forskjellige plattformer blir flytende. Derfor mener Danmarks Radio at det ikke lenger er holdbart å skille mellom lyd, video, webinnhold og sosiale medier.

Danskene har bestemt seg for å samle all produksjon rettet mot de mellom 15 og 30 år under en merkevare. DR P3 vil det hete uansett om man hører på radio, ser på TV, lytter til podkast, bruker Instagram eller nettsiden.

- Det er en kæmpe øvelse at samle to så store og succesfulde brands. Vi vælger at videreføre P3-navnet, som i forvejen er stærkt og favner bredt, men indholds- og genremæssigt kommer det med tiden til at få et nyt udtryk. Det her er kun startskuddet, og derfor vil det også tage et stykke tid, før den fulde karakter af det nye P3 afspejler sig i det indhold, der når ud til brugerne, sier Malene Birkebæk, som er ledende redaksjonssjef.

- Ungdommen flytter sig hele tiden, og vi skal flytte os med. Vores indhold har været med til at gøre det legitimt at tale åbent om, hvad der er svært ved at være ung. Det vil vi stadigvæk gøre, men ambitionen fremover er i højere grad at være et inspirerende fristed, der viser en vej ud af det, der kan være svært, og hvor man lades op med håb, handlekraft og positivitet til at begå sig i ungelivet, sier Birkebæk i en pressemelding.

En av målsetningene for nye DR P3 er at de skal være tettest på de unge. Derfor jobber redaksjonen med mye brukerengasjement på tvers av landet. De besøker blant annet skoler og universiteter for å bli klokere på hva som rører seg blant de unge og hvilke temaer som er relevante.

  • Mer om: Utenriks - Arkiv

  • Følg oss:     -  RSS:

    Annonse