16.10.2021 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl
Foto: radiodager.no
- Vi er i lydens gullalder. Stadig flere nordmenn bruker tid på lyd. Radiomarkedet er stort og vitalt, samtidig er podkast på rakettfart inn i livene våre. Flere store mediehus investerer mye penger i lydinnhold og lydfolk, og i høst vil norske ører ha rekordmange stemmer å lytte til. Det skriver Radiodager på sine hjemmesider.
For å sikre at man favner den hele, store lydbransjen, og sørger for et best mulig faglig produkt, skal Radiodager nå bli ny – sammen med Podkastforeningen.
I forbindelse med årets arrangement, torsdag 28. og fredag 29. oktober, inviteres bransjen til å være med på en navnekonkurranse – målet er å sikre at både Radiodager og Prix Radio har et navn som kler dagens og morgendagens lydbransje.
– Antallet tilbydere av lydopplevelser eskalerer i raskt tempo. Når skillelinjene mellom gamle og nye medieuttrykk viskes ut, er det helt naturlig at Radiodager utvider horisonten, sier styreleder i Radiodager Norge, Pål Lomeland.
– Vi ønsker å samle hele lydbransjen i samarbeid med Radiodager. I år tester vi dette samarbeidet ved at Norsk Podkastforening sørger for juryering av podkastpriser. I tillegg bistår vi med å utarbeide det faglige programmet for Radiodager som går av stabelen i oktober.
– Målet er at vi fra neste år vil fornye arrangementet med blant annet nytt navn. Det sier Lina Tandberg Martens, styreleder i Norsk Podkastforening, som er en bransjeorganisasjon for forskjellige aktører som driver med podkast i Norge.
Foreningen Radiodager og Prix radio er drevet av NRK, Norsk lokalradioforbund, Bauer Media og P4-gruppen siden 2003. Målet er å samle hele bransjen til fagkonferanse og prisutdeling. Radiodager arrangeres i år 28. og 29. oktober i Oslo på Quality Hotell 33 og Quality Hasle Linie hotell.