04.08.2021 - Kyrre Dahl
Olav Svarstad Haugland, Halvor Johansson og Henrik Bjørnson i Radio Rock - FOTO: Kenneth Sporsheim, Bauer Media
Lyttertallene går normalt noe ned på sommeren, men i år er nedgangen mindre enn den var i normalårene 2018 og 2019. Det viser PPM-målingene som Nielsen Media står bak. Ser man nærmere på tallene er det i all hovedsak de store kanalene som mister lyttere, mens de mindre stasjonene ser ut til å ha mer lojale lyttere.
Mens det er en tydelig nedgang for kanaler som NRK P1, P1+, P2 og P4 i uke 28, har Bauers kanaler en mer flat kurve. Hovedkanalen Radio Norge er riktignok litt under normalen, mens kanaler som Radio Topp 40 og P24-7 Kos faktisk gikk litt opp i uke 28, sammenlignet med de to ukene før. Radio Topp 40 oppnådde en oppslutning på 3.0 % og P24-7 Kos 1.0 %
Man ser en flat kurve for kanaler som P24-7 Mix på 1,6 % og Kiss på 1,0 %, hvis man ser på de siste ukene som er offentliggjort. Radio Rock klarer seg også bra, med en daglig oppslutning på 2,9 %, selv om det er noe lavere enn før sommeren. Også Radio Vinyl er noe lavere enn før sommeren, med en oppslutning på 2,6 %.
Nå skal man ikke konkludere for mye ut fra noen få ukers tall, men det er besnærende at kanalene som generellt ikke har noen programledere holder seg jevnt, mens radiostasjoner som har en større dose verbalt innhold gjør det en tanke dårligere om sommeren. Dette kan ha sammenheng med at mange kanaler går på sparebluss på sommerstid, mens kanaler som kun spiller musikk er akkurat som de pleier.
Man ser også noe av den samme tendensen hos P4-gruppen, der kanaler som P10 Country og P9 Retro er relativt stabile, mens hovedkanaler som P4 og P5 Hits har en relativt tydelig nedadgående trend om sommeren. Den totale radiolyttingen har generellt ligget over 60 % de siste ukene, men i uke 28 falt den til 58,2 %.