Juleuka er en spesiell uke også i radiosammenheng. Den totale radiolyttingen i juleuka, uke 52, var en
stor dose lavere enn uka før. Bare 64,5 % av befolkningen hørte på radio i jula, sammenlignet med 74,2 % uka før, målt i daglig oppslutning.
Markedsandelene er også annerledes i jula. De store kanalene gjør det generellt bedre enn de små, noe som kan tyde på at lytterne
velger tradisjonellt. Likevel var det Radio Norge som gikk mest fram i forhold til uka før, men en markedsandel på 12,4 % i uke 52 ( 11,5 uka før ).
NRK P1 gikk også fram fra 52,4 til 53,1, og P4 kan heller ikke klage med en oppgang fra 18,5 til 19,0. Juleuka er som sagt en spesiell uke og
derfor gir det ikke noe mening å dra trender med den, men verdt å merke seg at P4 gikk nedover i ukene før jul, mens både Radio Norge og NRK P1 gikk fram.
Hvor kom så lytterne fra? NRK P3 er den som går mest tilbake på PPM-målingen fra TNS Gallup. I uke 52 oppnådde P3 en markedsandel på 6,5 %, mot
8,3 uka før. Da må man også huske på at det generellt var en kraftig nedgang i lytting, så de unge hører tydeligvis lite på radio i jula. P2 gikk
også litt tilbake og landet på 4,9 %.
Lokalradioene holdt for det meste koken, selv om NRJ + gikk litt tilbake til 2,2 % markedsandel, Storbyradioen og P5 klarte begge å holde seg
stabil på 0,9 % hver.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt