 Radionytt.no - 31.10.2025 - Kyrre Dahl
 Radionytt.no - 31.10.2025 - Kyrre Dahl 
		
Lyd ser ut å være en av vinnerne i det norske reklamemarkedet, der resten av bransjen sliter. Det viser rapporten «Norsk medieøkonomi 2020-2024» fra Medietilsynet.
 
Illustrasjon. Foto: Pixabay
– Store deler av den norske mediebransjen har hatt krevende økonomiske år. Driftsinntektene er stabilisert, men reduserte driftskostnader bidrar til at bransjen samlet hadde en svak økning i lønnsomheten i 2024, forteller fungerende direktør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i en pressemelding.
Unntaket er kommersiell, nasjonal radio som har levert svært sterke økonomiske resultater over flere år. De to nasjonale radioaktørene, P4-gruppen og Bauer Media, er nær fullfinansierte av reklameinntekter, skriver Medietilsynet. Med en driftsmargin på 24 prosent leverte de to selskapene enda bedre i 2024 enn i 2023.
Lokalradioene har fremdeles økonomiske utfordringer, driftsinntektene faller, og 71 av 118 selskaper gikk med driftsunderskudd i 2024.
For norske aviser og tv-selskaper ble også fjoråret et av årene med svakest lønnsomhet gjennom det siste tiåret. Man ser en vedvarende nedgang i annonseinntektene både for aviser og tv, og i 2024 var inntekter fra reklame på et historisk lavt nivå. Globale aktørar hadde i 2024 en markedsandel på hele 47 prosent i det norske reklamemarkedet – mens aviser og tv hadde henholdsvis 14 og 12 prosent.
– Reduksjonen i annonseinntekter bidrar til en mer sårbar driftsøkonomi for aviser og tv-selskaper, og øker betydningen av den andre hovedinntektsstrømmen, som er brukerbetaling, sier Sekkelsten.
 
  
					
		Annonse
