Toppen av mediebruk er nådd

16.10.25 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl

Et flertall av befolkningen hører fortsatt på lineær radio og podkast er i vekst. Det kom fram under sesjonen Tallenes tale, som innledet årets store radiokonferanse. Her er noen av tallene!

Foto: Nathalie Borgeng/Lyddager

– Toppen av mediebruk er nådd. Det sa Kristian Tolonen, analysesjef i NRK, under åpnngen av Lyddager 2025 i Oslo i dag. Han pekte på at internett ikke lenger er noe nytt i noen aldersgrupper og nå strømmer alle. Men hovedårsaken til uttalelsen er at det ser ut som strømming går ned blant unge voksne.

Men, det er fortsatt digital vekst, fordi veksten skjer nå blant de over 50 år.

Av den norske mediekaken så er cirka 25 % forbruk av lyd, fordelt på radio, podkast og strømming. Men det er store forskjeller mellom generasjonene. Mens strømming er mye større enn radio for du under 30 år så er det omvendt for over 60 år.

Men, det kanskje mest interessante er at strømming av musikk har en nedadgående trend blant de unge. De mellom 18-29 år kutter i tiden de bruker på strømming.

Fortsatt er et flertall av befolkningen innom en eller flere radiokanaler daglig, men trenden er at lyttingen er på vei nedover. I år er tallet 56 %, 2 prosentpoeng ned fra i fjor, som igjen var 2 prosentpoeng ned fra året før.

Det er særlig bevegelse blant unge voksne der den lineære radiolyttingen synker kraftig. Tolonen fortalte Lyddager at både NRK og Nielsen har prøvd å finne årsaken. Det de vet er at det er først og fremst de lengste lyttersesjonen går ned.

Det er faktisk mindre bevegelse blant tenåringene, 10-18 år, men de største lyttergruppene på radio finner man blant de over 67 år.

Podkast er fortsatt i vekst, 1 av 5 nordmenn lytter daglig på en podkast. Det er unge voksne som er storforbrukere, men veksten øker mest for de noe eldre. Det er også mange som hører på utenlandske podkaster.

En annen interessant bisetning Tolonen kom med var at lytting via internett øker noe, men mesteparten av lyttingen i Norge går via DAB.

Analysesjefen i NRK sa til slutt at han skulle ønske seg samlede lyttertall for lineær radio og podkast, siden det vi driver med er lyd som produkt.

Først publisert på: lyddager.no

  • Mer om: Konferanser

  • Følg oss via:  


    Annonse