Radionytt.no - 14.08.2025 - Kyrre Dahl
Omsetningen av radioreklame har gått litt ned så langt i år, men Mediebyråforeningen har likevel tro på at radio vil ta seg opp igjen.
Jarle Thalberg og Camilla Gåre. Foto: Ludvig Løken
Etter flere måneder og år der radio og lyd har gjort det bedre enn andre reklamemedier registrerte Mediebyråforeningen en nedgang i omsetningen for radio alene i første halvår. Det er likevel en økning på 2,1% i mediegruppen «lyd», hvor det da er podcast og digital lyd som står for økningen.
– Radio er noe overraskende ned etter flere år med sterk vekst. Podcast og digital lyd har derimot sterk vekst, noe som gjør at lyd totalt sett vokser. Vi tror radio kan hente seg inn noe og at det fremdeles vil være sterk vekst i podcast og digital lyd, sier Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i WPP Media (tidligere GroupM).
Tallene kommer fram i Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen, som generelt viser et stabilt og positivt reklamemarked i første halvår sammenlignet med fjoråret, går det fram av en pressemelding.
– Halvårstallene er klare, og den totale medieomsetningen er i tråd med forventningene. Tallene viser at norske annonsører har investert nær 5,1 milliarder kroner i betalte medier hittil i 2025 via mediebyråene. Den totale reklameomsetningen har en økning på 4,4 % sammenlignet med samme periode i fjor, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
– Totalmarkedet hadde en god start på året med vekst på 7,5 % i årets to første måneder. Nå er vi på 4,4 %. Som vi sa etter februartallene, ville nok veksten avta noe, da starten på 2024 var veldig svak, og året utviklet seg betydelig bedre etter hvert. Dette er nok rundt den veksten markedet vil lande på totalt på året, sier Thalberg.
– TV er den kanalen som nok overrasker mest med en vekst på hele 7,4 %. TV-seingen holder seg høy, og det er kraftig vekst i TV-kanalenes strømmetjenester – spesielt gjør TV 2 Play det sterkt. Vi forventer at veksten på TV blir noe svakere ut året, men TV holder seg som en sterk og viktig kanal for annonsørene, understreker Thalberg.
Annonse