Stort initiativ for å bevare radio i bilen

Radionytt.no - 20.06.2025 - Kyrre Dahl

Bauer Media kaster seg inn i kampen for å bevare og styrke bilradioen sammen med flere internasjonale kolleger.

Bauer Media Group, i samarbeid med blant annet European Broadcasting Union har lansert en ny, samlet visjon for hvordan kringkastere og bilprodusenter kan støtte radiolytting i tilkoblede biler. Dette ble presentert under World DAB Automotive i Madrid i går.

Visjonen, Radio Ready, har tre hovedprinsipper:

  • Radio være fremtredende og praktisk.
  • Radioapper skal være synlige, og
  • Stemmeassistenter være pålitelige.

    Målet er til syvende og sist å sikre og fremme radioens plass i biler etter hvert som bilteknologien – og lytternes behov – fortsetter å utvikle seg.

    Dette er første gang det har vært et samlet initiativ frå både kommersiell og ikke-kommersiell radio. Dette inkluderer Bauer Media Group, European Broadcasting Union (EBU), Association of European Radios (AER), BBC, Global, NRJ, RTL, Radio France og SR, med støtte fra Antenna Group og Radio Hamburg.

    Iniativet er ikke bare for Europa. RCA, organet som representerer alle kommersielle radiostasjoner i Australia, er også med og samarbeidspartnerne inviterer alle andre kringkastere og bransjeorganisasjoner til å bli med i arbeidsgruppen og støtte Radio Ready.

    - Det er viktig for demokratiet og offentlig sikkerhet i nødssituasjoner, samt den kulturelle verdien radio tilbyr, at radio forblir tilgjengelig, fremtredende og lett å finne i tilkoblede biler i fremtiden. Det sier Tobias Nielsen, Senior Vice President Digital i Bauer Media Group, som deltok på presentasjonen på scenen i Madrid

    - Vi er glade for å se den samordningen vi har oppnådd på tvers av radiobransjen, da vi mener det er viktig for oss å samarbeide med bilindustrien for å sikre at folk fortsatt kan få tilgang til radio i fremtidens tilkoblede biler, sier Nielsen.

  • Følg oss på -