Samler radio og podkast i en måling

Radionytt.no - 12.06.2025 - Kyrre Dahl

For første gang i det norske markedet kan annonsører og mediebyråer få et helhetlig bilde av hvor mange de faktisk når med lydannonser, uavhengig av om det skjer via radio eller podkast.

Kristoffer Vangen. Foto: Bauer Media

Med det nye verktøyet Cross Channel Audio Tool skal Bauer Media og Annalect løfte lydmediet inn i en ny tidsalder av datadrevet og standardisert kampanjeplanlegging. Det går fram av en pressemelding fra Bauer Media.

– Dette er en milepæl for alle som jobber med lydannonsering, sier Kristoffer Vangen, ansvarlig redaktør i Bauer Media. – Vi må gjøre det enklere å velge norske, redaktørstyrte medier. I møte med globale aktører som er både uredigerte og uregulerte, er det viktigere enn noen gang å gjøre norske medier mer tilgjengelige og konkurransedyktige.

Verktøyet gjør det mulig å estimere samlet dekning og kostnad på tvers av lineær radio og digitale lydplattformer som podkast og strømming. Det kombinerer Bauer Medias lytterdata med atferdsinformasjon fra digitale flater, og gir dermed et mer nyansert og helhetlig bilde av kampanjens totale rekkevidde.

I stedet for å behandle radio og podkast som separate siloer, gir Cross Channel Audio Tool markedsførere muligheten til å se hvordan lydformatene utfyller hverandre – og hva de sammen kan levere av effekt.

Bauers Cross Channel Planner er et dekningsverktøy som simulerer dekningen av radio- og digital-kampanjer, samt viser merdekningen hver kanal bidrar med. Verktøyet bygger på omfattende data og en rekke modeller som tar hensyn til målgrupper, kanaler, drivetime/primetime, sesong og mer:

  • Realtime lytterdata fra over 2 millioner nordmenn
  • Radiodekningskart for både nasjonale og lokale markeder

    – Dette er et viktig steg mot å standardisere og effektivisere planleggingen av lydkampanjer i det norske markedet, sier Niels Egerup, Group Director i Annalect. – Verktøyet gir et tydelig bilde av hvordan investeringer i ulike lydformater bidrar til annonsørers overordnede forretningsmål.

  • Følg oss på -