Radionytt.no - 06.05.2025 - Kyrre Dahl
Færre nordmenn hører på radionyheter men radio er fortsatt en viktig kilde for nyheter. Det viser Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
En av hovedkonklusjonene i rapporten er at de fleste nordmenn følger med på nyheter, men færre bruker tradisjonelle plattformer i sitt daglige nyhetskonsum.
Seks av ti kombinerer to eller flere redaktørstyrte nyhetskilder daglig, viser en undersøkelse om nyhetsbruken i befolkningen, basert på SSBs Norsk mediebarometer 2024. – Majoriteten har dermed et sammensatt nyhetsrepertoar, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet. Likevel er det tydelige aldersforskjeller, og de yngre bruker jevnt over færre nyhetskilder enn de eldre.
De to siste årene har det vært en tendens til at flere blant de eldste ungdommene og unge voksne ikke bruker noen av de tradisjonelle plattformene for nyheter daglig, som radio, tv eller avis. Dette spiller også inn på bruken av antall tradisjonelle nyhetskilder.
Nær halvparten av 16-24-åringene oppsøker ikke redaktørstyrte medier direkte sitt daglige nyhetskonsum, men mange konsumerer nyheter i sosiale medier. Når sosiale medier som daglig nyhetskilde inkluderes, er det bare vel én av ti blant 16 – 24-åringene som ikke bruker noen nyhetskilder, og seks av ti bruker fire eller flere nyhetskilder daglig.
– For de fleste eldre er sosiale medier et supplement til et allerede variert nyhetskonsum, mens disse plattformene i større grad er selve informasjonsnavet for mange unge, sier Velsand.
Andelen i befolkningen generelt som ikke brukte noen tradisjonelle plattformer for å få med seg nyheter en gjennomsnittsdag, økte fra 18 prosent i 2022, til 27 prosent i 2024. Økningen gjelder særlig de under 24 år. Men når sosiale medier som nyhetskilde inkluderes, var det bare 12 prosent som ikke brukte noen nyhetsplattformer i 2024, selv om det også der har vært en liten økning fra 2022.
– Når nyhetskonsumet på sosiale medier blir inkludert, er det ikke lenger en vesentlig høyere andel blant de unge enn i andre aldersgrupper som ikke får med seg nyheter daglig, sier Velsand. Hun påpeker også at fire av ti følger aviser, radio- og tv-kanaler i sosiale medier, og andelen er enda høyere blant de unge.
– Utviklingen indikerer likevel at det kan bli en utfordring for de redaktørstyrte mediene å bygge en direkterelasjon til unge brukere, sier Velsand.
I 2024 var det å bruke sosiale medier til daglige nyhetsoppdateringer (57 prosent) nesten like vanlig som å bruke nettavis (58 prosent). Tv-nyhetene fikk et oppsving under koronapandemien, men er nå tilbake på 32 prosent. Færre får med seg nyheter på radio daglig enn tidligere (22 prosent).
Selv om sosiale medier er mye brukt som nyhetskilder, når disse plattformene likevel ikke opp på samme måte som redaktørstyrte medier når folk blir spurt om hva som er deres viktigste nyhetskilder. Gratis nettavis (64 prosent), tv (57 prosent), betalt nettavis (48 prosent) og radio (39 prosent) er de nyhetskildene som flest over 18 år mener er de viktigste. 27 prosent svarer sosiale medier.
De redaktørstyrte mediene i Norge har solid tillit i befolkningen og skiller seg klart fra både alternative og sosiale medier, som svært få har høy tillit til. I 2024 hadde to av tre høy tillit til norske nyhetsmedier, mens én av fire svarte verken/eller, eller vet ikke, og én av ti hadde lav tillit.
Norsk Radio 100 år, felles kampanje