Annonse

Halvparten av oss hører på podkast

Radionytt.no - 02.05.2024 - Kyrre Dahl

45 prosent av befolkningen har lyttet til podkast det siste året. Det kommer fram i Podrapporten 2024.


Illustrasjon

Hovedmålgruppa for podkaster er nå 20-49 år. Det kan man lese i den ferskeste Podrapporten som Norstat har laget sammen med NRK og Bauer Media. Der kan man blant annet lese at den daglige dekningen blant 40-49 åringen har økt betraktelig, fra 24 prosent i 2023 til 33 prosent i år.

Volumet øker, både på tid brukt og antall episoder. Podkast står for 14 prosent av lyttertiden til lydmedier i løpet av en uke, det er opp 5 prosentpoeng fra 2023.

Vi lytter til podkast mens vi gjør andre aktiviteter, hele 97 prosent svarer dette. Vi har behov for å koble på og av verden, for å gjøre daglige aktiviteter mindre kjedelig.

De som har størst behov for å koble seg på ønsker å fordype seg, lære nye ting eller holde seg oppdatert. Dette er mer fremtredende hos de voksne og eldre. Her ligger emner som dokumentar, historie og vitenskap på topp.

De som har størst behov for å koble seg av ønsker å bli underholdt og slappe av. Det er flere unge som har behov for dette, og topp emner er humor, dokumentar og true crime.

Vi lytter hovedsakelig alene, men 43 prosent har noen gang lyttet sammen med andre. Vi gjør det primært i bilen, hjemme eller på hytta, og det er mest utbredt blant de yngste.

De viktigste kvalitetene ved podkast er at de er tilgjengelig, har god lyd og er gratis. 2 av 3 svarer at dette er veldig viktig.

Vi lytter hovedsakelig til norske podkaster. Vi hører i snitt på 75 prosent norske, 22 prosent engelske og 3 prosent andre språk (morsmål). Vi lytter til engelsktalende podkaster fordi mange har lyttet lenge til podkast og det norske markedet var for lite da man startet å lytte

De 3 største plattformene for podkast er Spotify (69 prosent), NRK Radio (63 prosent) og Apple Podcaster (26 prosent). YouTube er også stor med 21 prosent, og større enn Apple blant de under 30 år (29 prosent). 1 av 5 betaler for podkast, og det er likt med i fjor. Det er hovedsakelig Spotify man da betaler for

Les hele Podrapporte her Podrapporten 2024 Ekstern lenke

  • Mer om: Diverse - alle saker - Følg oss: på  


    Annonse