Annonse

Februar: Lydreklame fortsetter fremgangen

25.03.24 - Kyrre Dahl

Radio og podkast gjorde det vesentlig bedre enn mediebransjen generelt i fjor. Tall fra Mediebyråforeningen viser at også 2024 ser ut til å bli et bra år for lydreklame.

Illustrasjon - Foto: Pixabay.

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en forsiktig start på reklamemarkedet for 2024. – Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med 4 % sammenlignet med de to første månedene i fjor, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 12 millioner fra samme periode i 2023. Det er en oppgang på 14,4 %. Radio har en oppgang 8,5 % og utgjør over 6 millioner. Podkast viser til nærmest en dobling fra samme periode i fjor på 98,5 %, og dette utgjør over 5 millioner kroner.

– Vi har sett at Radio, og også Podcast, har hatt sterke tall i det siste og det viser også de første tall fra Mediebyråforeningen. En vekst på 8,5 % for radio er sterkt med tanke på den veksten de hadde i fjor. Podcast har fått god fart og da blir jo prosentveksten ekstrem høy siden det er lite volum, forklarer Forhandlingsdirektør for GroupM Nexus, Jarle Thalberg, i en pressemelding fra Mediebyråforeningen.

Digitale medier går tilbake med 1 %, som er en reduksjon i medieomsetning på nærmere 6 millioner. Det er display, søk og video som samlet står for en nedgang på 16 millioner, hvor video har en nedgang på 8 millioner alene. Sosiale medier har derimot en oppgang på 7 %, som tilsvarer over 10 millioner.

TV-omsetningen har en tilbakegang på hele 8,2 % og som tilsvarer omtrent 46 millioner sammenlignet med samme periode 2023.

– Det er nok slik at mange annonsører er litt på vent i forhold til hva de skal bruke av investeringer i 2024. Vi ser at det spesielt går ut over TV som er store investeringer for en annonsør. Digitalt har også en tilbakegang, men mindre enn totalmarkedet. Det mest overraskende med de digitale mediene er at faktisk video går kraftig ned. Det er jo tidlig og her forventer vi vekst utover året, sier Jarle Thalberg.

Utendørsreklame starter året med en nedgang på 7 % har, og har en omsetningsnedgang på over 7 millioner kroner. Også kino har en mer forsiktig inngang på året, med en nedgang på 4,8 %, som utgjør nærmere 1,4 millioner.

Printmedier og DM fortsetter den negative trenden og omsetningen via disse kanalene er redusert med i underkant av 20 millioner fra samme periode i fjor, hvor DM står for en nedgang på nærmere 11 millioner (ned 14,5 %).

Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

  • Mer om: Økonomi - Marked

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse