Annonse

Vil ikke bytte ut radiofolk med roboter

18.03.24 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl

Er du en personlighet på radioen kan du være helt trygg. Ingen av radiosjefene ville bytte deg ut med kunstig intelligens under Audio Summit på Radiodays Europe 2024.

Audio Summit 2024. Foto: Radiodays Europe

Kunstig intelligens var bare et av temaene som ble diskutert av det internasjonale panelet som bestod av Alexandra Daskalopoulos fra Frontstage, den største kommersielle radiogruppen i Hellas. Fra statlige ABC i Australia deltok Ben LAtimer, mens Abby Carvasso stilte opp for Bauer Media, Europas største radioselskap. Sist, men ikke minst var Thomas Hinrichs fra statlige Bayerischer Rundfunk.

Hinrichs er leder for en organisasjon som kastet seg på intelligens tidlig og etablerte en arbeidsgruppe allerede for fire år siden. Den jobber med å utvikle verktøy som kan styrke journalistikken, men bytte ut en programleder med syntetiske stemmer har han lite sansen for.

Carvasso fra Bauer var litt mer positiv og fortalte om en kanal der du for moro skyld hadde gjort programlederen om til en kunstig stemme på Halloween. Men, hun så ikke for seg å bytte ut personlighetene, det skal være et tillegg. Og, kunstig intelligens kan gjøre noe av det kjedelige arbeidet i radio, og frigjøre ressurser til kreativt arbeid.

Daskalopoulos og Latimer var stort sett enige i det de to andre sa og begge understreket at det er mennesker vi jobber med, radio er tross alt kommunikasjon mellom mennesker.

Panelet var også ganske enige om at den største utfordringen bransjen møter fremover er behovet for å formidle på flere plattformer enn bare lineær radio. Latimer påpekte at de yngre hører på lyd på en helt annen måte og mer og mer blir on demand.

Når det gjelder å nå yngre lyttere, mente Daskalopoulos at radio har vært for lite flinke til å lage produkter for yngre lyttere. Hennes organisasjon har startet noe så unikt som en lineær radiokanal rettet mot barn, Kids Radio. Denne ble dømt nord og ned når den kom, men har blitt en suksess og er særlig stor blant unge kvinner med barn. Nå har de også lansert et online univers knyttet til kanalen.

Og, akkurat det var panelet helt med på, man må publsere innhold på flere plattformer og nå de unge der de er. Samtidig er det viktig å finne en balanse mellom de ressursene man bruker på lineær radio, som fortsatt er størst, og alle de andre plattformene, oppsummerte Hinrichs fra BR.

Radionytt.no er offisiell mediepartner for Radiodays Europe 2024 og følger konferansen tett.

Mer informasjon på hjemmesiden: RADIODAYS EUROPE

  • Mer om: Konferanser

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse