Annonse

Et blikk på tsjekkisk radio

28.03.23 - Kyrre Dahl

Radiobransjen i Tsjekkia fremstår som spennende, med kreative formater og en større satsing på nasjonale kanaler.

Ondrej Cikán, Rock Radio. Foto: Kyrre Dahl

De fleste har vel nå fått med seg at årets store radiokonferanse, Radiodays Europe, foregår i Praha. Derfor var det naturlig å også se ( og høre ) litt om tilstanden i den tsjekkiske radiobransjen.

Tre kommersielle kanaler ble trukket fram, det var Evropa 2, Kiss og Rock Radio, som ble presentert av henholdsvis Martina Rihova, Martin Hroch og Ondrej Cikán.

Evropa 2 er en hitstasjon for unge lyttere med en målgruppe 20 til 35 år. Stasjonen har vært på lufta siden 90-tallet og har naturlig nok utviklet seg en god del siden den gangen, ettersom målgruppen er skiftet ut flere ganger.

Det var likevel overraskende å høre at kanalens morgenshow er blitt ledet av den samme duoen gjennom 25 år. Men, de klarer altså å holde seg aktuelle for stadig nye lyttere som naturligvis nå er langt yngre enn dem selv.

Lytterne vil aller helst ha kun underholdning, men Evropa 2 må også ha nyheter av hensyn til konsesjonsbetingelsene. Denne nyhetspersonen kommer inn som en ekstra og ung programleder i morgenshowet.

Kanalen er også store på sosiale medier og kalles Influencer-radioen. Alle programlederne har over 30 000 følgere på Instagram, de største stjernene har over 500 000. Det er ikke verst i et land med bare 10 millioner innbyggere.

Kiss ble etablert med brask og bram i Praha i 1992. Stasjonen har en litt eldre målgruppe enn Evropa 2 og beskriver selv formatet som Rhytmic AC, med dansbar musikk fra 90-tallet og fram til i dag.

Eierne av kanalen satte inn store ressurser i promotering av stasjonen og allerede etter halvannet år var Kiss 98 nummer 1 i Praha. Siden fulgte en serie med oppkjøp og i løpet av få år fikk man Kiss i sju av de største markedene i Tsjekkia.

Alle disse stasjonene var lokale, med lokal ledelse, programledere, innhold og annonsesalg. Dette fungerte bra i 20 år men i 2017 ble hele nettverket omorganisert og Kiss er nå en nasjonal kanal med en felles ledelse og programledere, men med noe lokalt innhold.

Det interessante med det er at lyttertallene til Kiss nå er en god del større enn de var samlet før 1997. De gikk noe ned etter at de lokale kontorene ble lagt ned, men nå hører 443 000 mennesker daglig på Kiss. Noe av forklaringen er at de har hentet ut det beste fra alle lokalkontorer.

Den kanalen som skiller seg mest ut er Rock Radio, som har som mål å være annerledes. Som navnet tilsier spilles det store mengder rock, men det er det redaksjonelle innholdet man gjør annerledes. Vi er stolte av å være annerledes er slagordet for kanalen.

Målgruppen er ikke definert på alder eller kjønn men Rock Radio retter seg mot rebeller og trøbbelmakere ved å alltid være i opposisjon. Blant annet ble Valentindagen ikke nevnt med et ord, i stedet ble det erklært å være den nasjonale rockedagen.

Rock Radio skal være virkelige mennesker som snakker til virkelige mennesker. Hjulpet av den rette musikken har kanalen oppnådd en daglig lyttetid på 214 minutter, så det er åpenbart at de har lojale lyttere. Det som startet som en liten stasjon sør i Tsjekkia dekker nå store deler av befolkningen.

Tsjekkisk radio kan forøvrig feire 100 år i år, vi gratulerer!

  • Mer om: Konferanser

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse