Annonse

Jakter på norske podkastselskaper

08.04.2022 - Kyrre Dahl

Svenske PodX Group AB jobber nå for å finne de beste kreatørene å investere i innen podcast-industrien i Norge. Selskapet ønsker å bli en ledende internasjonal innholdsaktør innen podcast-produksjon.


Patrick Svensk. Foto: PodX

PodX Group planlegger å kjøpe seg inn i selskaper som driver med produksjon av podcaster i land som Norge. PodX satser på selskaper som har produksjon av podcast som sin primære virksomhet. Gjennom oppkjøp i mange land ønsker PodX å skape stordriftsfordeler i form av rettigheter, innholdskunnskap, markedsføring, kreativitet med mer.

Bak PodX Group står blant andre Pophouse Entertainment som senest i august kjøpte selskapet Perfect Day, går det fram av en pressemelding.

– Vi fortsetter å investere i IP-rettigheter og vi vil tidlig være med i podcastindustrien hvor vi ser muligheter i et marked som vokser eksplosivt raskt. Det finnes mange dyktige innholdskreatører med stort potensial for kommersiell utvikling. Teamet på PodX har en perfekt blanding av kompetanse for å lykkes. De har til sammen en lang erfaring fra både bransjen for lyd med flere podcastsatsinger bak seg – samt bransjen for TV- og filmproduksjon hvor de har bygd fremgangsrike selskaper, sier Johan Lagerlöf, Head og Investment hos Pophouse.

Per i dag har selskapet en ledelse i Stockholm samt agenter og samarbeidspartnere i Europa og i Latin-Amerika.

Staffan Rosell er CEO og Co-founder hos PodX Group, mens Patrick Svensk er selskapets Executive Director og Co-founder. Fredrik Said er Head of International Expansion and Co-founder. Lovisa Ohlson er Head of Content.

– Vi vil hjelpe podcastkreatører med å utvikle seg samt vokse. Det finnes mange talenter i bransjen – og som skaper et fantastisk innhold. Men mange savner ressurser for å realisere sine drømmer. PodX Group skal være aktive eiere å tilby finansiering, forretningsutvikling, internasjonalisering og kommersialisering i selskaper som vi velger å investere i, sier Rosell

– Men de ulike selskapene som vi velger å kjøpe oss inn i skal beholde sin basis. Det er viktig at de har en lokal forankring og lokal kunnskap om markedet. Det er grunnleggende for å kunne lykkes, sier Patrick Svensk, Executive Director og Co-founder i PodX Group.

  • Mer om: Diverse - alle saker
  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse