Annonse

Stort frafall blant de yngre lytterne

16.09.2021 - Kyrre Dahl

Lyttertallene som Norsk Kantar utarbeider for Norsk Lokalradioforbund avslører store forskjeller mellom generasjonene. De over 40 er svært lojale, men de yngre er stadig mindre interessert i lineær radio.


Illustrasjon fra Pixabay

56,9 % av den norske befolkningen hørte på radio daglig i andre kvartal 2021. Det er 0,9 prosentpoeng færre enn i samme periode året før. Men, det er når vi ser på aldersgruppene at det dukker opp svært interessante tall.

Lytterne deler seg ved rundt 40 år. I aldersgruppene over 40 er lyttingen i år omtrent som i fjor eller høyere, mens den har vesentlig større tilbakegang hos de yngre.

Over 50 kan man faktisk se en liten fremgang i radiolyttingen i alle aldersgrupper og særlig blant de som er over 70 år. Dette betyr i praksis at radiolytterne blir stadig eldre

RADIOLYTTING FORDELT PÅ ALDERSGRUPPER:

Alder - 2. kvartal 2021 - 2. kvartal 2020

  • 12-19 år - 27,0 % - 29,9 %
  • 20-29 år - 36,0 % - 39,8 %
  • 30 - 39 år - 52,6 % - 55,6 %
  • 40 - 49 år - 63,1 % - 63,6 %
  • 50 – 59 år - 69,0 % - 68,7 %
  • 60 – 69 år - 72,7 % - 72,6 %
  • 70+ år - 71,6 % - 70,8 %

    Ser man enda lengre tilbake i tid er frafallet av de yngste lyttere enda mer dramatisk. I andre kvartal 2019 hørte 36,0 % av de mellom 12 og 19 år på radio, mens det tallet i 2021 altså bare er 27,0 %.

    Ser man over 50 år er det liten forskjell fra 2019 til 2021, så kan vi håpe at de unge begynner å høre på radio når de blir eldre?

  • Også publisert på lokalradio.no

  • Mer om: Diverse - alle saker

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse

  • Personvern: Radionytt.no samler ikke inn informasjon om brukere, med unntak av ved selvvalgt påmelding av nyhetsbrev.

    Annonse


    Nyhetsbrev

    Få radionyhetene rett i din innboks, meld deg på her!


    Lytt til Nettradio

    Her finner oversikten over nettradioer i Norge m.m


    Radionavn

    Hvem begynner, hvem slutter og hvem skifter jobb?


    Lyd og bilde

    Her finner du alle saker med lyd, bilde og video


    Radioreklame

    Her er lista over de som produserer radioreklame