|
|
|
|
|
Riksradio taper, lokalradio øker
FM-slukking var negativt for de nasjonale kanalene, slår Medietilsynet fast.
Mer om Økonomi/Marked
|
|
RADIONYTT.NO - 27.11.20 - Kyrre Dahl
|
Mens de kommersielle tv-virksomhetenes totale inntekter økte i 2019 som følge av vekst i brukerinntektene, falt de kommersielle nasjonale radiokanalenes inntekter kraftig. Med en nedgang på over 12 prosent, eller 66 millioner kroner, ble de nasjonale radioselskapenes lønnsomhet betydelig svekket i fjor.
– Mens godt over halvparten av avisenes og de nasjonale kommersielle tv-kanalenes inntekter kommer fra andre kilder enn annonser, er reklame så godt som eneste inntektskilde i de kommersielle radiokonalene. Dette gjør radiokanalene særlig sårbare for markedsendringer, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Samtidig viser det seg at de lokale kringkasterne omsatte for 226 millioner kroner i fjor. Det betyr en økning på 23 % sammenlignet med året før. Tallene kommer fram i en økonomirapport om mediebransjen som Medietilsynet står bak. Økningen for lokalradio skyldes i all hovedsak økt reklameomsetning.
I sin rapport skriver Medietilsynet: - I løpet av 2017 og 2018 avviklet de nasjonale radioaktørene sine FM-sendinger og kringkaster etter det bare sendinger i DAB-nettet. Inntektsfallet til radioene i 2018 faller sammen med avviklingen av FM-sendingene, og inntektsfallet fortsatte i 2019.
Driftsresultatet for kommersiell riksdekkende radio ble redusert med 34 millioner kroner til 14 millioner kroner i 2019. Også i 2019 var fallet i driftsinntekter større enn reduksjonen i driftskostnadene. Radiovirksomhetene kuttet i kostnader i 2019, men kuttene veide ikke opp for inntektsfallet samme år.
Rapporten omhandler i all hovedsak økonomien for 2019, men tar også med setninger om 2020 og konsekvensene av koronapandemien. Her står det lite om radio spesiellt, men det står å lese at norske aviser, radio- og tv-virksomheter hadde et inntektstap på sju prosent fra april til august i år mot samme periode i fjor.
I samme periode falt annonseinntektene med 19 prosent. – Tallene dokumenterer at pandemien har forsterket annonsefallet i redaktørstyrte medier, sier Velsand. I perioden april til august i år ble driftsinntektene til de lokale radiovirksomhetene redusert med 16 prosent, mens de nasjonale kringkasterne mistet 7 prosent i driftsinntekter og 18 prosent i annonseinntekter, kommer det fram i rapporten.
Se også: Radioreklame fortsatt nedover i oktober
Si din mening på: Facebook - Radionytt
|
|
|
|
|
SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|