FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  DIVERSE:
Over 900.000 er villig til å betale for radio
En ny undersøkelse viser at mange er villige til å betale for å høre på radio.

Mer om Diverse

Illustrasjon

RADIONYTT.NO - 22.10.20 - KYRRE DAHL


En fersk undersøkelse fra analysebyrået YouGov, gjennomført på vegne av høyttalerselskapet Sonos, viser at radio står såpass sterkt hos nordmenn at nesten 1 million av oss er villig til å betale for spesifikke kanaler og tjenester. En av fire lyttere svarer at de kunne tenke seg å betale for innholdet og 8 av 10 hører jevnlig på radio.

Forskningsleder i medieavdelingen i Kantar Media, Knut-Arne Futsæter, har også sett tendensen til økende betalingsvilje, også for lyd, dersom innholdet er bra nok.

– Folk strømmer ikke like mye lyd som video, men radio som medium står sterkt i Norge. Vi ser en stor og økende vilje til å betale for lydinnhold hvis innholdet er unikt og av høy kvalitet. I tillegg må det være tilgjengelig på teknologiske plattformer med høy brukervennlighet, sier Futsæter.

Ifølge Sonos-undersøkelsen er nordmenn mest villig til å betale for radiokanaler med tilgang til eksklusiv musikk, som dekker live konserter eller sportsarrangement og program hvor man kan interagere med programledere. Undersøkelsen viser også at så mye som hver femte nordmann mener at TV og podkast ikke kan erstatte radio, og at hele 13 prosent av befolkningen mener radio blir enda viktigere i fremtiden.

– Disse funnene tyder på at radio fortsatt har et enormt potensial, og at det kan vokse til nye høyder dersom det blir utnyttet. Vi opplever at flere kunder vil betale for å lytte til eksklusivt innhold, og det er da naturlig for oss å se på denne muligheten. Vi ser også at konkurrentene våre tenker i samme baner, sier Sabrina Krim, nordisk PR-sjef i Sonos.

Radioundersøkelsen peker også på hvorfor radiotallene i Norge er så sterke. Her viser det seg blant annet at 4 av 10 hører på radio for å oppdage ny musikk, mens like mange liker å ha bakgrunnsstøyen fra radioen, selv om de ikke hører på.

– Lydmedier står sterkt blant nordmenn, og har en effekt som bringer folk sammen og skaper en følelse av fellesskap. For mange er radioen en følgesvenn gjennom døgnet. Radio og lydmedier passer det travle og moderne mennesket, da man kan gjøre noe samtidig som man hører på radio og gjør noe annet, sier Futsæter i Kantar Media.

Ifølge Sonos-undersøkelsen sier også hver femte radiolytter at de blir mindre ensomme av å høre på radio, og 16 prosent sier de at de føler seg sosiale uten å være sosiale mens de lytter på radio.

– Radio er uten tvil medienes kameleon. Den har unike egenskaper til å utvikle og tilpasse seg omgivelsene i mediemarkedet. Det blir spennende å se hva som skjer med radio i tiden framover, avslutter Sabrina Krim.

  • Se også: Forholdspodden nå live på Instagram TV

  • Si din mening på: Facebook - Radionytt

  •   SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
     NYHETSBREV:
    Meld deg på vårt nyhetsbrev
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      LYTTERTALL:
    Diverse lyttertall
    Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
    Les mer...
























     PERSONVERN:
    Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
     NYHETSBREV:
    Meld deg på
    Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
    Les mer...
      REKLAMEPRODUSENTER:
    Radioreklame
    Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
    Les mer...
      SPILLELISTER:
    Hvilken låt?
    De hva og hvem som spilles på radio.
    Les mer...
      RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
    News in English
    Stories from the Norwegian radio industry, in English
    Read more....
     TVNYTT.NO:



    MER FRA TVNYTT.NO