FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Markedsføring
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Nettradio
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk




JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  DIVERSE:
Bransjen som slapp unna å bytte radio
Det kunne blitt et nytt DAB-bråk, men flyamatørene slapp unna radiobråk

Mer om Diverse


RADIONYTT.NO - 04.12.19 - MARTIN JOHNSEN


Dette er en liten kjent historie, men det var ikke bare DAB som var i fokus i 2016. Det var også en helt annen type radio som skulle byttes ut. Det ble sammenlignet med støyen rundt FM-slukkingen av rikskanalene i Norge og det var beregnet en kostnad på mellom 25 og 50 millioner kroner.

EU besluttet nemlig i 2012 at alle flyradioer fra og med 1. januar 2018 måtte være av en spesiell type. Nærmere bestemt må radioene kunne stilles om til en separasjonen mellom de ulike kanalene på 8,33 kilo-Hertz (kHz) mot tidligere 25 kHz.

Det var Eurocontrol som førte an i tiltaket, fordi det er trangt om plassen i mange land i Sentral-Europa, på de frekvensene flyradio har fått utdelt. Men, når man deler båndbredden for hver radiokanal i tre, blir det naturlig nok plass til tre ganger så mange radiokanaler.

Beregninger utført av Norges Luftsportforbund (NLF) viste at totalkostnaden per luftfartøy ville være cirka 50 000 kroner i snitt, det betyr en totalkostnad mellom 25 og 50 millioner kroner. Men, heldigvis for luftsportflygere så ordnet dette seg, bedre enn med DAB vil nok noen si.

Luftfartstilsynet bestemte seg nemlig for å bruke en unntaksbestemmelse. Det betyr at norske flygere kan bruke de gamle frekvensene helt fram til 2025.

- Denne unntaksbestemmelsen viser blant annet til state aircraft og de behov som kan foreligge der det er felles lufttrafikktjeneste, opplyser avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet Wenche Olsen til Flynytt.



For vanlige passasjerer er det kanskje viktigere å slippe forsinkelser og de siste årene er det dukket opp flere firmaer som hjelper frustrerte flykunder med å få erstatning ved forsinkelser og innstilte fly. Dette er også et resultat av klare europeiske regler som ikke alltid blir fulgt opp av flyselskapene.

Det er ikke bare ved forsinkelser du kan få erstatning og kompensasjon, det kan for eksempel gjelde ved streik i SAS eller andre flyselskaper. Den mest kjente aktøren på dette området er Airhelp, som har en haug med advokater som er spesialister på dette.

De arbeider etter modellen der du ikke betaler noe for tjenesten før du vinner saken. De har allerede hjulper millioner av flypassasjerer som kan ha flere tusen kroner til gode, i tillegg til refusjon for utgifter til mat og overnatting etc. Det er helt ålreit å sende en forespørsel, de vurderer selv om ditt krav er aktuellt å gå videre med det.

Dersom flyselskapet ikke vil etterkomme kravet, kan det bli snakk om rettsak, nok en gang uten kostnad for passasjeren før saken eventuellt er vunnet. Mange prøver å få penger fra flyselskaper som SAS selv, men det kan ofte være vanskelig å forstå hvordan regelverket fungerer og man kan risikere å bli helt ignorert av flyaktørene. Det å gå til rettsak i et annet land for egen regi er kostbart.

Les mer om dette på: airhelp.com

  ANNONSER:
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  LYD - IMAGING:
Nye jingler for Europa2 i Slovakia
Nytt lydbilde for Slovakias største hit-stasjon. HØR LYD
Les mer...
  LOKALRADIO:
Popup-kanal for innsamlingsaksjon
Radio Metro i unikt samarbeid med Danvik folkehøgskole
Les mer...
  DIVERSE:
Norge først i verden med bil-målinger
Nielsen har utviklet de første passive målinger av radiolytting i bil
Les mer...
  ØKONOMI:
Stor nedgang for radioreklame i 2019
42 millioner kroner ble borte fra de kommersielle radiokanalene i fjor.
Les mer...
  RIKSRADIO - NRK:
NRK klarte nynorsk-kravet for første gang
Det er P1 som sender mest nynorsk hos statskanalen
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og andre landet
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
  BRANSJEANNONSER:
  RADIODAGER NORGE:
Prix Radio 2019
Her er listen over alle vinnerne av årets radiopriser
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  ANNONSER:
  DIVERSE:
Tilbyr flere stemmer
Hanne Fleischer nyeste stemme i programavdelingen til Radionyhetene.
Les mer...
  NETTRADIO:
Noe å lytte på?
På LYTTE.NO finner du P1 og alle de andre kanalene til NRK
Les mer...
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO
  NYTTIGE LINKER:
Sindre Møllerhaug er fast kommentator med egen blogg: www.smsindre.no
Sindre driver også eget datafirma. Sjekk hjemmesiden www.sindremollerhaug.no