FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  RIKSRADIO - NRK:
NRK tapte terreng i første halvår
De kommersielle klarte seg bedre, men lyttertallene gikk ned fra 1. til 2. kvartal.

Mer om NRK


RADIONYTT.NO - 03.09.19 - Kyrre Dahl
NRK fremstår som den store taperen i den siste kvartalsrapporten fra Nielsen Media Research. Totalt gikk radiolyttingen ned fra 65,6 % daglig oppslutning i 1. kvartal til 62,4 % i andre kvartal.

Nå er det ikke unormalt at radiolyttingen går noe ned om sommeren og også om våren, sammenlignet med vinteren, så det er vanskelig å konkludere om dette er en generell nedgang, men når man ser på tallene for radioaktørene er det en tydelig trend å finne:


Faksimile fra Nielsen

Detaljene er kanskje vanskelig å se, men legg merke til den blå streken i grafikken over. Det er NRKs totale oppslutning uke for uke. Den faller ganske tydelig utover hele året, mens P4-gruppen (orange) og Bauer (rød) holder seg temmelig stabile. Det virker dermed som om det i all hovedsak er NRK som taper lyttere, mens de kommersielle klarer å holde på sine.

Nielsen har i sin kvartalsrapport også lagt med en kanaloversikt og den viser også ganske tydelig at det er NRK P1 som taper mest lyttere. NRK P2 og P3 er relativt stabile, mens NRK også taper lyttere på sine øvrige kanaler. P4-gruppen og Bauer Medias kanaler har en mer stabil oppsluting gjennom første halvår.

Dette førte til at NRK gikk ned også i andeler. NRK hadde en markedsandel på 65,4% i kvartal 2 (ned fra 66,9% i kvartal 1), mens de kommersielle kanalene samlet hadde en andel på 34,6% i kvartal 2 (opp fra 33,1% i kvartal 1)

I sin kvartalsrapport skriver Nielsen også at enn større andel av de eldre aldersgruppene lytter daglig til radio sammenliknet med de yngre. Aller mest lytter gruppen 65+, hvor hele 75,1% lytter til radio på en gjennomsnittsdag i kvartal 2.

Det lyttes i gjennomsnitt 91 minutter på radio per dag. Dette er ned med 2 minutter fra foregående kvartal. Generelt lytter nordmenn mer på radio i ukedagene enn i helgene, og mest på dagene onsdag-fredag.

Nielsen måler lytting også i sekundærbolig, og i påskeuken ser vi at nær 10% av lytting skjedde på hytta/fritidsbolig.

LES MER: Nielsen Media Research

Kilde: Nielsen - LES OGSÅ: Seks norske nominerte til Prix Europa 2019

VIL DU LYTTE TIL NRK RADIO?: HØR NRK VIA LYTTE.NO Ekstern lenke

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO