|
|
|
|
|
Radioreklame ned 12 % så langt i år
Ferske tall fra Mediebyråforeningen lover ikke godt for norsk radio.
Mer om Økonomi
|
|
RADIONYTT.NO -15.05.19 - Kyrre Dahl
|
Omsetningen av radioreklame gjenom mediebyråene gikk ned fra 136,1 millioner kroner i 1.tertial 2018 til 120,4 millioner kroner i 1. tertial 2019. Dette er tall som gjelder til og med april.
Det tilsvarer en nedgang på rundt 12 %, ifølge Mediebarometeret som utarbeides av Mediebyråforeningen.
Det er en generell nedgang i annonseomsetningen i norske medier i den samme perioden med 5,6 %, men april måned alene ble noe bedre enn man fryktet:
- Det er positivt at markedet ikke går mer ned enn 1,1 prosent når vi vet at påsken var en del av april måned i år. Sånn sett tar vi igjen litt av det tapte – og vi er minus 5,4 prosent ned i forhold til første tertial i fjor, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
Mens det i fjor i samme periode ble omsatt reklame for 3,50 mrd NOK i første tertial, ble tilsvarende i år på 3,31 mrd NOK.
Skjermbilde fra Mediebyråforeningens hjemmeside
Dagspresse fikk en pen oppgang i april på 6,3 prosent – og det førte til minus 9 prosent akkumulert for perioden. skriver Mediebyråforeningen.
TV viser fremdeles minus etter årets fire første måneder, selv om minus-tallet er noe mindre enn etter årets tre første måneder. Isolert sett hadde TV en nedgang på 4,7 prosent i april måned. Akkumulert for årets fire første måneder lander man nå på minus 8,3 prosent.
Man ser flere prosentvise plusser i april 2019 i forhold til april 2018. Blant annet hadde internett en oppgang på 3,2 prosent i april, som betyr at man i årets fire første måneder lander på minus 1,2 prosent for internett som reklamebærer. Akkumulert er det mobil/tablet som viser størst vekst med 11,6 prosent, mens display faller med 9 prosent i samme periode.
LES OGSÅ: Radiomarkedet nedover, også i 2019
Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side
|
|
|
|
|
|
|
SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|