FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  Podcast
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Podkast
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk


JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  RADIODAYS EUROPE:
Radiodays Europe: Ny gullalder for lyd
Mange hadde tro på lyd, mens satsing på DAB fikk stor sett tommelen ned under dagens store radiokonferanse i Wien.

Mer om Radiodager/RDE etc.

Bilde: Fra Radiodays Europe i Wien

RADIONYTT.NO - 19.03.18 - Kyrre Dahl


På den andre dagen av Radiodays Europe var stemningen litt annen enn dagen før. Da fortalte Norge om sine erfaringer med FM-slukking og innføring av DAB. I dag var det mer snakk om at smarte høytalere vil ta over for radio, mens DAB var det få som var villig til å satse på.

Radiosjef i BBC, Bob Shennan, fikk utdype den store overskriften fra i går om at BBC vil droppe DAB. Shennan fortalte i sin tale under åpningen at han mener DAB vil være et viktig tilbud til radiolytterne, men at det er for tidlig å sette noe slukkedato for FM i Storbritannia, selv om den digitale lyttingen nå nærmer seg 50 %, og myndighetene der har antydet at de ville se nærmere på FM-slukkking når det målet var nådd.

Senere på dagen kunne man høre Steve Parkinson fra Bauer Media si at han var relativt enig med BBC og at han foretrakk å utsette en eventuell FM-slukking i Storbritannia. Vi fikk også høre sjefen for Sveriges Radio, Cilla Benkö fortelle forsamlingen at det neppe blir noe mer satsing på DAB i Sverige og fra Polen fikk vi høre at de kommersielle aktørene er sterkt imot DAB, fordi det er for dyrt.

Dagens mest kontroversielle utsagn kom fra Ben Hammersley, som er futurist for Wired. Han mente at 5G kommer til å drepe DAB og ferdig med det. Hans argumenter var at få lyttere bryr seg om hva de hører på FM eller DAB eller internett, de vil bruke det som passer for dem. I den kampen har IP allerede vunnet, mente Hammersley. Han mente også at tradisjonell radio er død, men at audio, altså lyd, er på vei inn i en ny gullalder. Det har aldri blitt produsert så bra innhold lydmessig, både i kvalitet og i bredde, mente Hammersley.


Ben Hammersley på Radiodays Europe

En annen sesjon som vakte stor interesse handlet om smarte høytalere, som noen mente burde omdøpes til smarte radioer. Tom Webster fra Edison research fortalte om utviklingen av smarte høytalere som Alexa og Google Home i USA og der øker bruken av slike apparater nå fortere enn smarttelefonen gjorde når den kom for fullt.

Webster fortalte at mange som har anskaffet seg en smart høytaler bruker dette til svært mange forskjellige aktiviteter. Det viktigste er å høre på musikk, men det brukes også til radio, både tradisjonell og on demand. En utfordring er at apparatene trekker folk vekk fra tradisjonell radio, men samtidig viste han tall som antydet at de som bruker slike apparater faktisk hører mer lyd, både musikk og redaksjonellt innhold.

Han mente også at noe av det viktigste man bør tenke på når det gjelder smarte høytalere ikke er hva boksen kan gjøre, men hvordan folk bruker den. Dette er mer eller mindre en stemmeaktivert datamaskin som du kan kommunisere med. Det å snakke til datamaskinen kommer til å bli det normale for barn som vokser opp i dag, mente Webster. Og på pluss-siden har Edison notert seg at unge mennesker nå faktisk kjøper seg det som i bunn og grunn er et radioapparat. Unge radiolyttere kjøper ikke tradisjonelle FM eller DAB-radioer, men en smart høytaler er noe de gjerne vil ha, sa han.

Utfordringen blir for radiostasjonene å tilby innhold som kan brukes på smarte høytalere og teknologien har sine begrensninger, det fikk vi demonstert. Men, Webster stilte spørsmålet som kanskje alle i radio bør stille seg. Hvis lytteren har et valg mellom en tradisjonell radio eller en smart høytaler, hva tror du de velger?

Les mer om konferansen på Radiodayseurope.com

Radionytt.no er offisiell mediepartner for Radiodays Europe og er selvsagt tilstede under konferansen.

Kommenter gjerne denne saken på vår: Facebook-side

  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og utlandet.
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
 NYHETSBREV:
Meld deg på
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Radioreklame
Vår fyldige liste over stemmer og produsenter.
Les mer...
  SPILLELISTER:
Hvilken låt?
De hva og hvem som spilles på radio.
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO