FØLG OSS PÅ        

site search by freefind

  Forsiden
  Nettradio
  In English
  Lyttertall
  Radionavn
  Kommentarer
 
Radioreklame
  Informasjon
  Kontakt
  Annonse-info
  Nyhetsbrev
  Nyhetsfeed

KATEGORIER:

  NRK
  P4-gruppen
  Bauer Media
  Markedsføring
  Lyd/Bilde
  Lokalradio
  Utenriks
  Nettradio
  Diverse
  Økonomi
  Radiodager
  Utstyr
  Politikk




JULERADIO ÅRET RUNDT


LYTTE TIL RADIO


Stor oversikt over Billig forbrukslån,, beste kredittkort og gyldige rabattkoder finner du hos Nettavisen.


Reiselysten? Få reisetips via reisebloggen Ja, det er mulig!erdetmulig.no

  DIVERSE:
8 av 10 nordmenn streamer musikk
Men ny musikk oppdages på radio, viser undersøkelse

Mer om Diverse

Adm.dir Cato Strøm i Tono Foto: Tono

RADIONYTT.NO - 18.10.17 - Kyrre Dahl
Når det gjelder musikk har er nordmenn de mest betalingsvillige i Norden og det er de unge som leder an. Det viser en YouGov-undersøkelse som er utført på oppdrag av TONO og TONOs nordiske søsterselskaper.

Undersøkelsen er unik i sitt slag, og kartlegger musikkvaner og holdninger til musikk i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

– 66 prosent av de mellom 12 og 29 benytter betalte premiumabonnementer i streamingtjenester. Det er det høyeste i Norden i denne aldersgruppen, og ikke minst betyr det at det nå vokser opp unge generasjoner nordmenn som er vante med at musikk er noe man betaler for, sier adm.dir i TONO, Cato Strøm.

The Polaris music survey: Digital Music Services in the Nordics 2017 viser blant annet at:

48% av nordmenn på tvers av alle aldersgrupper betaler for musikk via streamingtjenester.

Til sammen 81% av nordmenn streamer musikk (både via gratistjenester og betalte tjenester)

Flere nordmenn bosatt på øst- og sørlandet betaler for musikk enn de bosatt i vest og nord. Gratis musikktjenester er mest populært i Nord-Norge.

YouTube er den mest populære streamingjenesten i Norge – 62% bruker YouTube for musikkstreaming eller musikkvideoer.

Spotify: Nordmenn er på verdenstoppen. 51% bruker den svenske streamingtjenesten hver dag.

Studenter og nordmenn med inntekt over 700.000kr betaler hyppigst for musikk.

Musikkelskende nordmenn som betaler for musikkstreaming går oftere på konsert, laster oftere ned musikk, kjøper oftere LP’er og er i større grad enig i at artister skal kompenseres når musikken deres brukes i digitale tjenester.

Ny musikk oppdages på radio

Undersøkelsen viser også ny musikk fortsatt først og fremst oppdages på radio. En av tre nordmenn oppdager ny musikk på radio, mens i overkant av 10% sier de sist oppdaget en ny sang på YouTube og andre streamingtjenester.

Her er det likevel store ulikheter i alder. Særlig de over 40 oppdager ny musikk på radio, mens de fra 12-17 er venneanbefalinger, YouTube og streamingtjenester viktigst.

– Streamingtjenestene er åpenbart forbrukernes drøm, og vi gleder oss over at stadig flere mener at musikkskapere bør få betalt når musikk brukes på nett, sier direktøren i Tono.

- Ikke minst er dette hyggelig å ha med seg når vi nå arbeider for at EU skal forstå at Europa trenger en ny lovgivning som vil gi musikkskapere en rimelig andel av de inntektene for eksempel Facebook har knyttet til muskkinnhold. Men vi skal ikke glemme at det som går tilbake til rettighetshaverne fortsatt oppfattes som beskjedent. Det må arbeides videre for at dette øker i tiden fremover, og at alle tjenester betaler for seg, sier Cato Strøm.

Les mer om dette på Tono.no Ekstern lenke

Si din mening på vår: Facebook-side

  ANNONSER:
  BRANSJEANNONSER:
  SISTE NYTT FRA RADIONYTT.NO:
  KOMMENTAR:
God sommer med radio
Hvor står radio og hvor går vi? En liten sommerhilsen fra redaktøren
Les mer...
  GOD SOMMER! HER ER SISTE NYTT FRA RADIOBRANSJEN:




  UTENRIKS:
FM4-konsesjon tildelt i Danmark likevel
Danske mediemyndigheter trengte ikke å tenke seg så lenge om og Radio 24syv forsvinner.
Les mer...
  BAUER MEDIA:
Hilde Hummelvoll til Radio Vinyl
Den kjente stemmen og TV-ansiktet skal presentere sommerslagere
Les mer...
  UTENRIKS:
Utsetter å tildele ny FM-konsesjon
Danske mediemyndigheter skulle bestemt seg for hvem skulle drive etter Radio 24syv i dag.
Les mer...
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  LYTTERTALL:
Diverse lyttertall
Her finner du lyttertall for riksradio, lokalradio og andre landet
Les mer...




 PERSONVERN:
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt
  BRANSJEANNONSER:
  RADIODAGER NORGE:
Prix Radio 2019
Her er hele listen over de nominerte til årets radiopriser.
Les mer...
  REKLAMEPRODUSENTER:
Reklameprodusenter for radio
Sjekk vår oppdaterte oversikt over stemmer og produsenter av radioreklame
Les mer...
  RADIONYTT.NO IN ENGLISH:
News in English
Stories from the Norwegian radio industry, in English
Read more....
 NYHETSBREV:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Få nyheter fra radionytt.no rett i din innboks, helt gratis.
Les mer...
  ANNONSER:
  DIVERSE:
Tilbyr flere stemmer
Hanne Fleischer nyeste stemme i programavdelingen til Radionyhetene.
Les mer...
  NETTRADIO:
Noe å lytte på?
På LYTTE.NO finner du P1 og alle de andre kanalene til NRK
Les mer...
 TVNYTT.NO:



MER FRA TVNYTT.NO
  NYTTIGE LINKER:
Sindre Møllerhaug er fast kommentator med egen blogg: www.smsindre.no
Sindre driver også eget datafirma. Sjekk hjemmesiden www.sindremollerhaug.no